Czy Gmina po centralizacji ma obowiązek zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym zakładowi budżetowemu i innym swoim jednostkom, podlegającym centralizacji? Przed centralizacją urząd skarbowy zwracał VAT na konto zakładu. Są to znaczne kwoty, mające wpływ na budżet zakładu.
ODPOWIEDŹ
Gmina, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma obowiązku zwrotu nadwyżki podatku swoim zakładom i innym jednostkom.
UZASADNIENIE
Po centralizacji rozliczeń, samorządowe jednostki budżetowe, jak i samorządowe zakłady budżetowe nie posiadają już statusu podatnika podatku VAT odrębnego od jednostki organizacyjnej, która je utworzyła. Gmina, której zakłady i jednostki organizacyjne rozliczały VAT jako odrębni podatnicy, wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki swoich zakładów i jednostek.
Zgodnie z art.87 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Natomiast zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika (...)
Po centralizacji Gmina wraz z jej jednostkami stanowi całość tzn. tylko Gmina jest podatnikiem, a obroty poszczególnych jednostek organizacyjnych są rozliczane w j...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.