Nowe uregulowania dotyczące upomnień

Kontrole

Staram się płacić VAT do urzędu terminowo, ale czasami zdarzy się zapłacić po otrzymaniu upomnienia. Od 1 stycznia 2016 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące upomnień. Z czym mogę się spotkać płacąc podatek po odbiorze upomnienia?

ODPOWIEDŹ

Zasadnicza zmiana dotycząca upomnień oraz skutków doręczenia upomnienia obejmuje sposób zarachowania wpłaty zaległego podatku tj. jeżeli na podatniku ciążą koszty upomnienia, to dokonaną wpłatę w pierwszej kolejności zalicza się na poczet tych kosztów. Od października 2015 roku koszty upomnienia wyrażane są kwotowo i wynoszą 11,60 zł.

UZASADNIENIE

Wezwanie organu podatkowego do uregulowania podatku od towarów i usług po upływie terminu zapłaty tej należności pieniężnej

Obowiązek do przesłania Podatnikowi upomnienia, po upływie terminu do zapłaty VAT, nadkłada na organ podatkowy art. 15 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Niemniej jednak organ podatkowy może podejmować działania informacyjne wobec Podatnika. Działania te mają na celu dobrowolną zapłatę podatku, bez konieczności wszczęcia egzekucji administracyjnej.

Działania informacyjne, podejmowane mogą być w formie pisemnej, dźwiękowej lub graficznej np. internetowy portal informacyjny, krótką wiadomość tekstową (sms), email, telefon, fax.

Dopiero w przypadku kiedy działania informacyjne nie wywołają skutku zapłaty podatku wraz z odsetkami, organ podatkowy nie wcześniej niż 7 dni od pojęcia powyższych działań lecz nie później niż 21 dni od dnia, w którym podjęto te działania może przesłać Podatnikowi upomnienie.

Upomnienie zawiera w szczególności:

  • nazwę wierzyciela i adres jego siedziby lub jego jednostki organizacyjnej;

  • datę wystawienia upomnienia;

  • nazwę albo imię i nazwisko zobowiązanego, do którego jest kierowane, adres jego siedziby albo miejsca zamieszkania oraz inne dane identyfikacyjne, o ile są znane wierzycielowi;

wskazanie:

  • wysokości i rodzaju należności pieniężnej, którą należy uiścić, oraz okresu, którego dotyczy,

  • rodzaju i wysokości odsetek z tytułu niezapłacenia w terminie należności pieniężnej naliczonych na dzień wystawienia upomnienia, o ile są wymagane, oraz stawki tych odsetek obowiązującej na dzień wystawienia upomnienia, według której należy obliczyć dalsze odsetki,

  • sposobu zapłaty należności pieniężnej,

  • wysokości kosztów upomnienia;

  • wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia;

  • pouczenie, że w przypadku skierowania sprawy na drogę postępowania egzeku-cyjnego powstaje obowiązek uiszczenia kosztów egzekucyjnych, które zaspokajane są w pierwszej kolejności;

  • imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby działającej z upoważnienia wierzyciela.

Dodać należy, że upomnienie może dotyczyć więcej niż jednej należności pieniężnej Podatnika.

Podstawa prawna: art. 15 ustawy z 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnymw administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619), §4 i §7 i §8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2367)

Termin dokonania zapłaty

Za termin dokonania zapłaty uważa się:

  • przy zapłacie gotówką – dzień wpłacenia kwoty podatku:

  • w kasie organu podatkowego lub 

  • w kasie podmiotu obsługującego organ podatkowy lub

  • na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, w biurze usług płatniczych, w instytucji płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego albo

  • na dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta,

  • w obrocie bezgotówkowym - na dzień obciążenia:

  • rachunku bankowego Podatnika lub

  • rachunku Podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub

  • rachunku płatniczego podatnika w instytucji płatniczej lub instytucji pieniądza elektronicznego

na podstawie polecenia przelewu lub zapłaty za pomocą innego niż polecenie przelewu instrumentu płatniczego.

Ponadto ustawodawca wprowadził nowy termin zapłaty w przypadku polecenia przelewu z rachunku bankowego Podatnika w banku lub instytucji kredytowej lub rachunku płatniczego podatnika w unijnej instytucji płatniczej w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych (Dz. U. z 2014 roku, poz. 873 i 1916) lub unijnej instytucji pieniądza elektronicznego, niemających siedziby lub oddziału na terytorium RP za termin zapłaty podatku uważa się dzień złożenia zlecenia płatniczego przez Podatnika jeżeli wpłacana kwota zostanie uznana na rachunku bankowym organu podatkowego w terminie wskazanym w art. 54 ustawy o usługach płatniczych, a w razie przekroczenia tego terminu za termin zapłaty uważa się dzień uznania kwoty na rachunku bankowym organu podatkowego.

Podstawa prawna: art. 60 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 roku, poz. 613 z późn. zm.)

Skutki zapłaty podatku od towarów i usług po otrzymaniu upomnienia

W sytuacji, gdy Podatnik dokonał zapłaty zaległego podatku od towarów i usług, po otrzymaniu upomnienia na podstawie art. 15 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w związku z §7 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych oraz §1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej naliczone zostaną koszty upomnienia w wysokości 11,60 zł.

W myśl art. 62 § 1a Ordynacji podatkowej z kwoty, którą zapłacił Podatnik w pierwszej kolejności organ podatkowy pokryje koszty upomnienia, a pozostałą kwotę rozliczy na odsetki i należność główną VAT.

Jeżeli dokonana wpłata po potrąceniu na koszty upomnienia nie pokryje kwoty zaległości wraz z odsetkami za zwłokę, wpłata ta zaliczona zostanie proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości VAT oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę, o czym mówi art. 55 Ordynacji podatkowej.

Często się zdarza, że Podatnik zapomina o zapłaceniu kosztów upomnienia. Tak więc wskutek nowych uregulowań koszty upomnienia będą zaliczane w pierwszej kolejności. Jednakże zgodnie z art. 62 § 1 Ordynacji, jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania z in-nych tytułów dokonaną wpłatę (z zastrzeżeniem § 2 art. 62 ordynacji), zalicza się na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności, chyba że podatnik wskaże, na poczet którego zobowiązania dokonuje wpłaty.

Na powyższą okoliczność tj. w sprawie zaliczenia wpłaty na poczet zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę oraz kosztów upomnienia organ podatkowy wyda postanowienie. Trzeba zauważyć, że powyższe postanowienie będzie wydawane wyłącznie na wniosek Podatnika, jeżeli:

  • wpłata w całości pokrywa kwotę główną zaległości wraz z odsetkami za zwłokę lub

  • zaliczenie wpłaty następuje w całości zgodnie z żądaniem podatnika, lub

  • kwota wpłaty podlegającej zaliczeniu na poczet zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub kosztów upomnienia nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnie-nia, lub

  • od wpłat dokonanych po terminie płatności nie naliczono odsetek za zwłokę zgodnie z art. 54 § 1 pkt 5.

W pozostałych przypadkach organ podatkowy wyda postanowienie z urzędu. W każdym z przypadków na przedmiotowe postanowienie będzie przysługiwało Podatnikowi zażalenie.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: §7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2015 roku w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych, art. 15 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, §1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 października 2015 roku w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej, art. 62 § 1 i 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa.

Przypisy