Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

March 5, 2019

NR 87 (Marzec 2019)

Wymiana modułu czy zakup nowej kasy fiskalnej w 2019 roku - projekty przepisów w sprawie kas on-line

0 1229

Jestem podatnikiem stosującym kasę fiskalną w gastronomii, obecnie wyczerpała się w użytkowanej kasie pamięć fiskalna. Z uzyskiwanych informacji wiem, że miały wejść kasy on-line. Czy to już obowiązuje bo chciałbym taką kasę zamontować. Co mam w tej sytuacji zrobić?

Odpowiedź

Należy dokonać odczytu pamięci kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego i serwisanta, który zostanie zakończony spisaniem protokołu z tej czynności. Ponieważ ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach wprowadzająca obowiązek stosowania kas on-line nie weszła jeszcze w życie, zatem należy stosować dotychczasowe zasady określone w rozporządzeniach dotyczących kas rejestrujących i po konsultacji z uprawnionym serwisem dokonać wymiany pamięci w dotychczas  stosownej  kasie rejestrującej lub dokonać zakupu nowego urządzenia

 

Uzasadnienie

Na podstawie regulacji zawartej w § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w  przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym m.in. w przypadku zapełnienia pamięci fiskalnej podatnik:

 

  1. wykonuje  raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr  3 do rozporządzenia,

  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego, zakończonego protokołem.

 

W opisywanej przez Czytelnika sytuacji w związku z zapełnieniem pamięci kasy  możliwe są dwa warianty rozwiązań tj. zakup nowej kasy fiskalnej lub wymiana pamięci w dotychczas użytkowanej kasie rejestrującej, po wykonaniu odczytu pamięci fiskalnej urządzenia. W większości przypadków istnieje możliwość wymiany modułu  i jest to koszt rzędu 550 – 650zł netto uzależniony od modelu urządzenia + koszt fiskalizacji nowej pamięci, zatem widać wyraźnie, że w przypadku taniej kasy lepiej zakupić nowe urządzenie z gwarancją na wszystkie podzespoły.

W myśl zapisu § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy. Tylko podatnicy użytkujący kasy, które zostały nabyte w okresie ważności:

 

  1. decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania,

  2. potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, wydanego po dniu 1 września 2011 r.

 

- mogą je nadal stosować do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem, że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika (§ 35 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy należy sprawdzić w uprawnionym serwisie, czy kasa posiada nadal aktualne potwierdzenie umożliwiające wymianę jej pamięci. Jeżeli wymiana pamięci będzie możliwa to nastąpi fiskalizacja kasy w myśl zapisu § 2 pkt 2 rozporządzenia. Fiskalizacji dokona serwisant kas przez jednokrotne i niepowtarzalne uaktywnienie trybu fiskalnego pracy kasy z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji podatkowej (NIP) do pamięci fiskalnej (§ 13 ust. 3 rozporządzenia). Następnie w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy Czytelnik będzie obowiązany złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego formularz „Aktualizacji przez podatnika danych dotyczących kasy”, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, o którym mowa w § 2 pkt 9 (§ 13 ust.5 rozporządzenia). W tym przypadku Czytelnik nie składa jednak do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z prowadzonej ewidencji CEKR a tylko wniosek o dokonanie odczytu pamięci kasy, która po wymianie modułu będzie posiadła ten sam numer fabryczny oraz ewidencyjny określony w zawiadomieniu przez naczelnika urzędu skarbowego (zmianie na podstawie złożonego zgłoszenia aktualizacyjnego ulegnie tylko numer unikatowy).

Jeśli jednak okaże się, iż kasa nie spełnia kryteriów i warunków technicznych umożliwiających wymianę jej modułu fiskalnego to należy dokonać zakupu nowego urządzenia.

Zmiany dotyczące kas rejestrujących w związku z ukazaniem się projektu z dnia 21.03.2018r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (ustawa  miała wejść w życie z dniem 1.10.2018r.) na chwilę obecną nie zostały jeszcze wprowadzone. Projekt nadal jest na etapie prac parlamentarnych. Ukazało się natomiast Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 listopada 2018r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017r. poz. 1221), z uwzględnieniem wprowadzonych zmian (Dz.U. z 2018r. poz. 2174). Z załączonego tekstu jednolitego ustawy wynika, iż na razie zapis art. 111 nie uległ zmianie, pominięto również projektowane przepisy Działu XIII, Rozdział 1a art. 145a i 146b. Z powyższego wynika zatem, że pierwsza grupa podatników, która mogła prowadzić ewidencję przy zastosowaniu starych kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do dnia 31 grudnia 2018r. w zakresie napraw pojazdów silnikowych, napraw i wymiany opon,  sprzedaży benzyny, oleju napędowego, gazu może je nadal stosować bez obowiązku wymiany na kasy on-line.

Jednocześnie projektowane przepisy przewidują również wprowadzenie obowiązku wymiany kas na urządzenia on-line dla branży, zidentyfikowanej przez służby kontrolne również jako szczególnie podatne na nadużycia podatkowe tj. dla podatników wykonujących usługi gastronomiczne i budowlane – proponowano wprowadzenie stosowania nowych kas dla tych podatników  od 1 lipca 2019 r.  Podkomisja stała do monitorowania systemu podatkowego pracująca nad rządowym projektem ustawy po jego rozpatrzeniu dotyczącego  zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (druk nr 2503) dopiero na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2019 r. wniosła o przyjęcie powyższego projektu w formie załączonego projektu ustawy.

Podsumowując, Czytelnik po dokonaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy powinien zastosować się do zaleceń uprawnionego serwisu dotyczących możliwości wymiany modułu fiskalnego w stosowanej kasie lub zakupu nowego urządzenia. Nie należy się bać wymiany starej kasy na nowe urządzenie fiskalne ponieważ, w momencie gdy ustawodawca wprowadzi zapowiadane projektem ustawy zmiany, nie będą one skutkowały żadnymi dolegliwościami, ponieważ określone powyżej grupy podatników, obowiązanych na podstawie wspomnianej regulacji do wymiany kas w przypadku zaprzestania użytkowania dotychczas stosowanych kas rejestrujących nie będą zobligowane do zwrotu poprzednio otrzymanych/odliczonych ulg i jednocześnie będą mogły odliczyć ulgi od zakupu nowych urządzeń.

Anna Kassian

Podstawa prawna: § 2 pkt 2, § 3 ust. 1, § 13 ust. 3 i ust. 5, § 15 ust. 1 i 2, § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013r., poz. 363).