Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KONTROLE I POSTĘPOWANIA PODATKOWE

31 stycznia 2016

Czym się różni egzekucja administracyjna od sądowej przy ściąganiu długów

0 1763

Jestem podatnikiem VAT. Mój kontrahent zalega z płatnościami za fakturę. Mam już nakaz zapłaty i czekam na uprawomocnienie. Wiem ze urząd też może wyegzekwować to zobowiązanie, ale nie wiem jakie muszą być spełnione warunki? Ile czasu będzie trwała egzekucja i jakie koszty poniosę? Czym się różni od egzekucji prowadzonej przez komornika?

ODPOWIEDŹ

Administracyjny organ egzekucyjny Urzędu Skarbowego może egzekwować w ramach postępowania egzekucyjnego wierzytelności pieniężne podatnika VAT tylko wówczas, kiedy ten będzie miał zaległości podatkowe i będą one dochodzone w drodze egzekucji administracyjnej, czyli będzie wystawiony tytuł wykonawczy na zaległość podatkową.

Egzekucja z wierzytelności pieniężnych skierowana do dłużnika zajętej wierzytelności może trwać miesiąc i zakończyć się zrealizowaniem wierzytelności Podatnika, ale również może trwać rok i zakończyć się bezskutecznością egzekucji z tej wierzytelności. Zależy, to od tego czy dłużnik zajętej wierzytelności uzna wierzytelność wobec Podatnika oraz od tego czy posiada majątek i płynność finansową.

Administracyjne koszty egzekucyjne wskutek prowadzenia egzekucji z wierzytelności wynoszą ogółem 6 % od całości zobowiązania, które jest egzekwowane, jednak nie mniej niż 4 zł 20 gr. Ponadto dochodzą koszty związane z wydatkami poniesionymi przez organ egzekucyjny np. wydatki związane z kosztami korespondencji.

Natomiast koszty, które pobiera komornik wynoszą 15 % wartości wyegzekwowanego świadczenia jednak nie mniej niż 1/10 i nie więcej niż trzydziestokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Jednakże w przypadku wyegzekwowania świadczenia wskutek skierowania egzekucji do wierzytelności z rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę, świadczenia z ubezpieczenia społecznego jak również wypłaconych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach na rynku pracy zasiłków dla bezrobotnych, dodatku akwizycyjnego, stypendium oraz dodatku szkoleniowego, komornik pobiera opłatę stosunkową w wysokości 8% wartość wyegzekwowanego świadczenia, jednak nie mniej niż 1/20 i nie więcej niż dziesięciokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Ponadto dochodzą jeszcze koszty związane z wydatkami powstałymi w toku egzekucji np. koszty doręczeń korespondencji, koszty doręczenia środków pieniężnych przelewem bankowym.

Istotna różnica pomiędzy egzekucją administracyjną i sądową polega na wysokości kosztów egzekucyjnych. Dodać trzeba, że w przypadku bezskuteczności egzekucji koszty te ponosi wnioskodawca egzekucji.

Trzeba dodać, że w egzekucji administracyjnej w przypadku braku zapłaty przez dłużnika zajętej wierzytelności, organ egzekucyjny będzie prowadził u dłużnika zajętej wierzytelności postępowanie kontrolne zmierzające do określenia właściwej kwoty wierzytelności. Dopiero na podstawie wydanego postanowienia i wystawionego tytułu wykonawczego będzie prowadzona egzekucja z majątku dłużnika zajętej wierzytelności.

W egzekucji sądowej dług kontrahenta jest już ustalony przez sąd w nakazie zapłaty i egzekucja może toczyć się bezpośrednio z całego majątku dłużnika.

UZASADNIENIE

Zaległość podatkowa

Podatnik VAT przy dochodzeniu swoich wierzytelności od kontrahentów może skorzystać z pomocy administracyjnego organu egzekucyjnego tylko wówczas, kiedy posiada zaległość podatkową, wskutek której organ podatkowy wystawi tytuł wykonawczy na przedmiotową zaległość.

Zaległość podatkowa, zgodnie z art. 51 i 52 ustawy Ordynacja podatkowa to podatek niezapłacony w terminie płatności. Za zaległość podatkową uważa się także niezapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek, lub ratę podatku. Ponadto na równi z zaległością podatkową traktuje się także:

  1. nadpłatę, jeżeli w zeznaniu lub w deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2, została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych;

  2. zwrot podatku, jeżeli podatnik otrzymał go nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej lub został on zaliczony na poczet zaległości podatkowej albo bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych, chyba że podatnik wykaże, że nie nastąpiło to z jego winy;

  3. wynagrodzenie płatników lub inkasentów pobrane nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej;

  4. oprocentowanie nienależnej nadpłaty bądź zwrotu podatku zwrócone lub zaliczone na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych.

Organ podatkowy obowiązany jest do kontroli terminowości zapłaty podatku i kiedy stwierdzi zaległość podatkową obowiązany jest do podjęcia działań zmierzających do zapłaty podatku, czyli przesyła upomnienie do podatnika. W przypadku braku zapłaty wystawiany jest tytuł wykonawczy.

Podstawa prawna: art. 51 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa; Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 maja 2014 roku w sprawie trybu postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych ( Dz.U. z 2014 r., poz. 656).

Podstawa prowadzenia egzekucji z wierzytelności - egzekucja administracyjna

Na postawie wystawionego tytułu wykonawczego na podatnika organ egzekucyjny będzie prowadził egzekucję. W przypadku, kiedy podatnik posiada niezapłacone wierzytelności swoich kontrahentów może zgłosić je do organu egzekucyjnego w celu ich ściągnięcia.

Organ egzekucyjny w myśl art. 89 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (u.p.e.a.) dokonuje zajęcia wskazanej przez Podatnika wierzytelności pieniężnej przez przesłanie do dłużnika zobowiązanego zawiadomienia o zajęciu tej wierzytelności i jednocześnie wzywa dłużnika zajętej wierzytelności -kontrahenta, aby należnej od niego kwoty do wysokości egzekwowanej należności wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia należności w terminie i kosztami egzekucyjnymi bez zgody organu egzekucyjnego nie uiszczał zobowiązanemu, lecz należną kwotę przekazał organowi egzekucyjnemu na pokrycie należności.

Zajęcie wierzytelności jest dokonane z chwilą doręczenia dłużnikowi zajętej wierzytelności - kontrahentowi zawiadomienia o zajęciu. Zajęcie wierzytelności z tytułu dostaw, robót i usług dotyczy również wierzytelności, które nie istniały w chwili zajęcia, a powstaną po dokonaniu zajęcia z tytułu tych dostaw, robót i usług.

Jednocześnie z przesłaniem w/w zawiadomienia, organ egzekucyjny:

  1. wzywa dłużnika zajętej wierzytelności, aby w terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia złożył oświadczenie dot...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.