1 maja 2019 roku weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach z dnie 15 marca 2019 roku, określająca m.in. zmiany w systemie funkcjonowania kas rejestrujących.
Najważniejsze zmiany wprowadzone tym aktem prawnym:
- zastąpienie zapisu „obrót i kwota podatku należnego” użytych w ustawie w różnej liczbie i różnym przypadku - wyrazem „sprzedaż”,
- uchylenie zapisu art. 111 ust. 1a,
- wprowadzenie zapisu art. 111 ust. 1b w którym określono, iż w ewidencji, o której mowa w art. 111 ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej,
- podatnicy są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas oraz zakończyć używanie kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kasy, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy. W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe czasowe zapewnienie połączenia jest on obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić ww. połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn, gdy natomiast nie jest możliwe trwałe zapewnienie tego połączenia podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewniając to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych,
- podatnicy mogą stosować kasy rejestrujące, zakupione lub używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze, pod warunkiem, że zostały nabyte przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze w okresie obowiązywania potwierdzenia Prezesa GUM,
- nie uległa zmianie wysokość kwoty ulgi. Z tytułu nabycia nowego rodzaju kas rejestrujących - przewiduje się nadal refundację (w wysokości 90 % ceny zakupu bez podatku, nie więcej niż 700 zł). Jednakże odmiennie od poprzednio obowiązujących przepisów podatnik ma prawo do odliczenia ulgi wszystkich kas pod warunkiem, że zakup każdej z tych kas nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji (dotyczy podatników, u których powstał obowiązek stosowania nowych kas jak i tych, którzy mimo braku tego obowiązku rozpoczynają ewidencjonowanie pod warunkiem, że wcześniej nie używali kas rejestrujących lub kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii),
- obowiązek zwrotu przez podatników odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących następuje w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży nastąpi zakończenie działalności gospodarczej (poprzednio, gdy zaprzestali ich używania) lub podatnik nie podda kas rejestrujących w obowiązujących terminach obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis oraz w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, dodano zapisy o możliwości nałożenia kary:
- w przypadku, gdy podatnik nie podda w obowiązującym terminie kasy rejestrującej obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada w drodze decyzji na podatnika, karę pieniężną w wysokości 300zł. Powyższe stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy (dotyczy wszystkich rodzajów kas) i zapisu daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas (dotyczy kas on-line). Karę tą uiszcza się bez wezwania na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji,
- w przypadku, gdy do obrotu zostanie wprowadzona kasa rejestrująca która nie spełnia funkcji lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub nie dołączono do kasy deklaracji według wzoru określonego w przepisach, kara pieniężna w drodze decyzji w wysokości 5.000 zł może być nałożona na producenta krajowego, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kasy rejestrującej albo inny podmiot wprowadzający do obrotu tę kasę.
Podatnicy mogą z zastrzeżeniem art. 145b (z przywileju tego nie mogą korzystać określone grupy podatników wymieniomne na końcu tego artykułu) prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, jednocześnie tacy podatnicy w odróżnieniu od podatników stosujących kasy on-line - nadal będą zobowiązani do zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego a także do drukowania kopii dokumentów emitowanych przez kasę z kopią papierową - pamięć fis...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.