Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

AKTUALNOŚCI , KASY REJESTRUJĄCE

26 marca 2013

Nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących

0 1087

W wydaniu marcowym Sposób na VAT opisujemy zmiany od 1 kwietnia 2013 roku, dotyczące kas rejestrujących projektowane przez Ministerstwo Finansów w 4 rozporządzeniach. Ostatecznie, zakres opisywanych przez nas regulacji został ujęty w jednym, a nie jak projektowano w czterech rozporządzeniach. Poniżej dokładne porównanie zmian projektowanych a wprowadzonych w życie, a treść rozporządzenia znajdą Państwo u nas w dziale PRZEPISY: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących.

Ministerstwo Finansów przygotowało broszurę informującą o najważniejszych zmianach w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r. wynikające z rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r.; broszura do pobrania:

W Dzienniku Ustaw z dnia 15 marca 2013 roku w pozycji 363 opublikowano Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących, wchodzące w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r., które stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 7a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą", zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia:

  • sposób prowadzenia przez podatników, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,

  • warunki używania przez podatników kas rejestrujących,

  • termin zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, rodzaje dokumentów, które są prowadzone lub składane w związku z używaniem kasy, oraz wzory tych dokumentów,

  • warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących mające znaczenie dla ewidencjonowania oraz warunki, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas.

Powyższe rozporządzenie stanowi sumę czterech projektów rozporządzeń, o których pisaliśmy w poprzednim numerze biuletynu „Sposób na VAT”. Rozporządzenie podzielono na 5 rozdziałów nieznacznie zmieniając zawartość i kolejność przepisów w stosunku do projektów.

W rozdziale 1 określono przepisy ogólne, gdzie w paragrafie 2 tak jak w projektach zawarto szeroki słownik pojęć, którymi posłużono się w tym rozporządzeniu czyli: dokument fiskalny, fiskalizacja kasy, inny podmiot, kasa z elektronicznym zapisem kopii, kasa powierzona, kasa własna, książka kasy, moduł fiskalny kasy, numer ewidencyjny kasy, numer unikatowy kasy, pamięć fiskalna, paragon fiskalny, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia, podmiot prowadzący serwis główny, podmiot prowadzący serwis kas, producent krajowy, program archiwizujący, program pracy kasy, raport fiskalny, serwisant kas, serwis kas. Nie ujęto natomiast definicji takich pojęć jak: kasa, NIP, odrębna ewidencja, podatek, podatnik, urząd skarbowy, instrukcja serwisowa, sprzedaż. Definicje te zostały bowiem sprecyzowane w projekcie rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Rozporządzenie to wchodzi również w życie z dniem 1 kwietnia 2013 roku.

W rozdziale 2 określono sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących. Różnice między projektem a rozporządzeniem w zakresie tego rozdziału, oprócz zmian doprecyzowujących i stylistycznych nie powodujących zmiany znaczenia przepisu to:

  • w paragrafie 3 ust. 4 uregulowano zagadnienie zwrotu towarów i uznanych reklamacji skutkujących zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji, która ma zawierać m.in. datę sprzedaży (w projekcie również i minutę sprzedaży). ewidencja nie musi jednak, jak to wskazywano w projekcie zawierać numeru paragonu fiskalnego,

  • natomiast w myśl zapisu paragrafu 3 ust. 5 w przypadku oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje – dodano - niezwłocznie jej korekty poprzez ujęcie również w odrębnej ewidencji, gdzie wskazuje błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż czyli wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego oraz krótki opis przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołącza oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka,

  • dodano zapis paragrafu 3 ust. 6 określający, iż w przypadku o którym mowa w ust. 5, podatnik ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości,

  • zniknął zapis § 5 ust. 1 projektu rozporządzenia, który stwierdzał, iż podatnicy są zobowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie z zastrzeżeniem ust. 2 i 4. Zapisy ustępu 2 i 4 projektu ujęte są w formie nie zmienionej, w paragrafie 5 ust. 1 i 2 nowego rozporządzenia,

  • w paragrafie 6 rozporządzenia ujęto zasady postępowania podatników prowadzących ewidencję, nie używając w przeciwieństwie do projektu słów są obowiązani. W ustępie 4 rozszerzono zapis dotyczący raportów miesięcznych precyzując, iż podatnicy sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu. Dodano również w porównaniu z projektem zapis ustępu 5, który określa, iż podatnicy stosują oznaczenia literowe od „A” do „G” do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym:

  • literze „A” jest przyporządkowana stawka podstawowa podatku,

  • literom „B” do „G” odpowiadają pozostałe stawki stosowane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku,

  • zniknął zapis § 7 ust. 3 projektu, w myśl którego, w przypadkach określonych w art. 111 ust. 3 o VAT, podatnicy ewidencjonują sprzedaż przy użyciu kasy rezerwowej lub zaprzestają sprzedaży,

  • paragraf 13 rozporządzenia zmienia określenie w zakresie obowiązku złożenia przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przez podatnika, pisemnego zawiadomienia o liczbie kas na zapis, iż rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  • złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia – w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;

  • dokonaniem fiskalizacji kasy,

  • w paragrafie 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia rozwinięto zapis dotyczący weryfikacji poprawności pracy kasy – podatnicy dokonują weryfikacji poprawności pracy kasy ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług, wartości stawek podatkowych, waluty ewidencyjnej wraz z jej symbolem i wartością przelicznika, wskazań daty i czasu oraz właściwego przyporządkowania nazw towarów do stawek podatku,

  • paragraf 15 wprowadza dodatkowo zapis, iż w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym, podatnik składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczeln...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.