Przedłużenie terminu zwrotu VAT w trakcie „kontroli krzyżowej”

Kontrole

Nasza Spółka wykazała w deklaracji VAT-7 za 02/2014 rok nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 25 dni. Organ poinformował o przedłużeniu terminu zwrotu argumentując, że musi przeprowadzić czynności sprawdzające u naszego kontrahenta. Czy Urząd mógł postąpić w ten sposób?

ODPOWIEDŹ

W przedstawionej przez Państwa sytuacji organ nie powinien przedłużyć terminu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 25 dni argumentując, że musi przeprowadzić czynności sprawdzające u kontrahenta. Przeprowadzenie takich czynności u Państwa kontrahenta jest możliwe wyłącznie w czasie trwania kontroli podatkowej lub wszczętego postępowania podatkowego.

UZASADNIENIE

Zasada zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy podatnika została uregulowana w art. 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT na wniosek Podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Co do zasady kwotę zwrotu różnicy podatku przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości (art. 99 ust. 12 ustawy o VAT). Jeżeli jednak zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin zwrotu do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej (art. 87 ust 2 w związku z art. 87 ust. 6). Z analizy wskazanych przepisów wynika, że jeżeli organ ma wątpliwości co do zasadności wykazanej nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, to może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji poprawności złożonej deklaracji VAT-7 dokonanej w ramach czynności sprawdzających. Należy jednak zwrócić uwagę na zakres i możliwości wykonywania czynności przez organ podatkowy w ramach prowadzenia czynności sprawdzających, które zostały określone w dziale V Ordynacji podatkowej w artykułach 272 i 274. I tak zgodnie z art. 272 Ordynacji podatkowej Organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem art. 272a, dokonują czynności sprawdzających, mających na celu sprawdzenie terminowości składania deklaracji, wpłacania zadeklarowanych podatków, stwierdzenie formalnej poprawności dokumentów wymienionych powyżej oraz ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Dodatkowo na podstawie art. 274 Ordynacji w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień ma prawo zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość. Reasumując należy stwierdzić, że z brzmienia wskazanych przepisów jednoznacznie wynika, że w zakresie czynności sprawdzających nie mieszczą się czynności związane z prowadzeniem „kontroli krzyżowej” u kontrahenta Spółki.

Takie rozumowanie wynika również z treści art. 274c § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego organ podatkowy w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności. Zatem, w przedstawionej sytuacji organ mógłby wystąpić z żądaniem do kontrahentów Państwa Spółki o przedstawienie dokumentów celem weryfikacji zawartych transakcji, które mają wpływ na prawidłowość rozliczenia deklaracji VAT – 7 za 02/2014, a w konsekwencji zasadność deklarowanego zwrotu. Jednakże żądanie to może wyłącznie zgłosić w ramach prowadzonej kontroli podatkowej lub wszczętego postępowania podatkowego.

Prezentowane stanowisko potwierdza Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 października 2013 roku o sygnaturze akt I FSK 1479/12. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że „Nie ma więc podstaw prawnych w ramach jedynie czynności sprawdzających określonych w dziale V Ordynacji podatkowej, bez wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, żądania od kontrahentów podatnika dokumentów w celu sprawdzenia zasadności zwrotu podatku VAT”.

Na koniec warto również zauważyć, iż Państwa Spółka, stosownie do artykułu 274b § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo złożyć zażalenie na postanowienie w przedmiocie przedłużenia terminu zwrotu dokonanego w ramach czynności sprawdzających.

Kamila Paliwoda - Alejun

Przypisy