Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , NIERUCHOMOŚCI , AKTUALNOŚCI , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

16 października 2018

Remont nieruchomości należących do uczelni a odliczenie VAT

0 1555

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady oraz bieżące wydatki na remonty i inwestycje w nieruchomości należące do Uczelni, ponieważ przedmiotowe wydatki będą w całości związane z prowadzoną przez nią działalnością opodatkowaną VAT.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 września 2018 roku nr 0112-KDIL1-1.4012.505.2018.1.AK

Sytuacja Podatnika

Spółka jest podmiotem wyspecjalizowanym w świadczeniu usług polegających na szeroko pojętej „opiece” nad budynkiem, a w szczególności obniżeniu kosztów jego utrzymania oraz podnoszeniu jakości oferowanych w nim usług (tzw. usługi facility management). Aktualnie Spółka planuje zintensyfikowanie współpracy z uczelnią działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i prowadzącą szeroko pojętą działalność edukacyjną. Uczelnia i Spółka zawarły porozumienie, w związku z którym Spółka wykonała szereg kompleksowych prac remontowych w nieruchomościach należących do Uczelni lub dzierżawionych przez Uczelnię sfinansowanych przez Spółkę.

W ramach strategii biznesowej Uczelni, planowane jest również dalsze rozbudowanie, ew. remont i modernizacja posiadanych obiektów tak, żeby zapewnić ich optymalne wykorzystanie w prowadzonej działalności edukacyjnej. W celu wdrożenia nowej strategii biznesowej, Uczelnia postanowiła zintensyfikować współpracę ze Spółką. Do zakresu zadań zleconych przez Uczelnię na rzecz Spółki będą należały usługi polegające na obsłudze technicznej budynków dydaktycznych i innych powierzchni należących do Uczelni.

Za wykonane usługi, Spółka będzie otrzymywała od Uczelni miesięczne wynagrodzenie (opłata za świadczenie usług utrzymania nieruchomości oraz za współużywanie Nakładów poczynionych przez Spółkę) oraz odrębnie ustalone pomiędzy stronami wynagrodzenie zgodnie z planem remontowym zaproponowanym przez Uczelnię oraz zaakceptowanym przez Spółkę. Jednocześnie, będzie ona uprawniony do wynajmowania od Uczelni określonej w umowie części pomieszczeń i ich komercyjnego podnajmowania na rzecz zewnętrznych podmiotów.

Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione Nakłady oraz bieżące wydatki na remonty i inwestycje w nieruchomości należące do Uczelni?

Stanowisko Dyrektora

Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione Nakłady oraz bieżące wydatki na remonty i inwestycje w nieruchomości należące do Uczelni, ponieważ przedmiotowe wydatki będą w całości związane z prowadzoną przez spółkę działalnością opodatkowaną VAT. 

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy o VAT.

W przypadku Spółki, spełnione będą wszystkie przesłanki pozwalające na odliczenie VAT zapłaconego w związku z poniesieniem Nakładów (nabyciem towarów i usług niezbędnych w celu przeprowadzenia remontu i modernizacji w obiektach należących do Uczelni).

Spółka jest bowiem zarejestrowanym podatnikiem VAT, a poniesienie opisanych powyżej nakładów służy Spółce do wykonywania działalności opodatkowanej. Nabyte towary i usługi są bowiem związane z następującymi usługami wykonywanymi przez Spółkę:

  • organizacja remontów i modernizacji obiektów Uczelni jak również ponoszenie związanych z takimi remontami i modernizacjami kosztów jest jednym z zadań Spółki, które będą wykonywane w ramach umowy z Uczelnią, za które Spółka będzie otrzymywała wynagrodzenie objęte opodatkowaniem VAT. Ponadto, Spółka otrzyma od Uczelni wynagrodzenie za usługi utrzymania nieruchomości oraz współużywanie Nakładów, które to wynagrodzenie również jest opodatkowane VAT;

  • dodatkowo, przeprowadzone remonty i modernizacje mają skutkować większą powierzchnią dostępnych obiektów wykorzystywanych przez Spółkę, która jest uprawniona do wynajęcia określonej puli pomieszczeń na rzecz zewnętrznych podmiotów i czerpania z tego tytułu korzyści. Ponieważ taki wynajem powierzchni (głównie sal dydaktycznych) będzie stanowił działalność objętą VAT i będzie dokumentowany przez Spółkę za pomocą faktur z wykazanym podatkiem, również w tym zakresie nakłady na remont/modernizacje obiektów Uczelni są związane z działalnością opodatkowaną Spółki.

W konsekwencji uznać należy, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT od nakładów poniesionych w związku z nabyciem towarów/usług związanych z remontem i modernizacją obiektów Uczelni.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.