Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

W jaki sposób jednostka samorządu terytorialnego określa od 2016 roku proporcje?

ODPOWIEDŹ

Od 1 stycznia 2016 roku w przypadku zakupów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz do działalności niemającej charakteru gospodarczego w rozumieniu ustawy VAT oraz tylko w sytuacji gdy przypisanie tych zakupów w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe w pierwszej kolejności należy wyliczyć preproporcję, aby ustalić jaka część zakupów ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a następnie, w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej i zwolnionej z VAT ustalić proporcję, w celu wyliczenia kwoty podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną.

UZASADNIENIE

Od 1 stycznia 2016 roku jednostki samorządu terytorialnego (JST) prowadzące zarówno działalność gospodarczą oraz działalność niemającą charakteru gospodarczego w rozumieniu ustawy o VAT w celu ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w sytuacji, gdy przypisanie tych zakupów w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe w pierwszej kolejności muszą wyliczyć tzw. preproporcję (prewspółczynnik).

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza ( poza zakupami do celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, oraz celów o których mowa w art. 8 ust. 5- w przypadku o którym mowa w przepisie), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej tj. „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć, a ma to miejsce jeżeli:

  • zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego i proporcjonalnie przydającej na wykonanie w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

  • obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy

  • przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Podatnik, co do zasady, ma swobodę wyboru sposobu określenia prewspółczynnika, jednak w odniesieniu do JST Minister Finansów określił w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników sposób określania prewspółczynnka.

Prewspółczynnik w JST jest liczony odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego (urzędu gminy, jednostki budżetowej, zakładu budżetowego) według wzoru:

A x 100

X = -------------------------------

D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego ( jednostkę budżetową, zakład budżetowy) stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (jednostkę budżetową, zakład budżetowy)

Przy czym dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych - wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

  • a) dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o fin. publicznych,

  • b) zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

  • c) dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań JST,

  • d) środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.