Dwa lata temu zarejestrowana została fundacja w sądzie. Otrzymaliśmy wpis do KRS. Nie ubiegaliśmy się o NIP. Jak teraz i gdzie, gdy NIP otrzymuje się wraz z wpisem do KRS, jednostki, które posiadają wpis mają ubiegać się aby otrzymać NIP?
ODPOWIEDŹ
Podmioty, które uzyskały wpis do KRS przed 1 grudnia 2014 roku aby otrzymać NIP muszą złożyć we właściwym urzędzie skarbowym formularz identyfikacyjny NIP-2.
UZASADNIENIE
Nowelizacja przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, wprowadzona ustawą z dnia 26 czerwca 2014r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw która weszła w życie 1 grudnia 2014 roku, wprowadziła szereg zmian, które w założeniu mają na celu uproszczenie procedury rejestracji i aktualizacji danych spółek, fundacji, stowarzyszeń.
Zasady wynikające ze zmiany przepisów nie mają jednak zastosowania do organizacji, które otrzymały wpis do KRS przed tą datą tj. 1.12.2014. W stosunku do podmiotów posiadających wpis w odpowiednich rejestrach nieposiadających jednak Numeru Identyfikacji Podatkowej stosuje się zasady jak dla podmiotów niepodlegających rejestracji w KRS. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o KRS podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, któremu nie nadano NIP, składa zgłoszenie identyfikacyjne do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Sposób postępowania w sprawie nadania NIP określa przepis art. 5 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatnków. Zgodnie z w/w przepisem podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu sk...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.