ODPOWIEDŹ
Organ egzekucyjny nie może prowadzić egzekucji z rzeczy, które stanowią własność osoby trzeciej, nawet w przypadku zaległości w podatku od towarów i usług.
Kwestia dotyczy ustalenia praw własności zajmowanych przedmiotów i władania nimi, tzn. Podatnik powinien okazać się np. dowodami zakupu mebli przez osobę trzecią bądź umową najmu tych rzeczy. Jeżeli podczas zajęcia zobowiązany nie okaże się stosownymi dokumentami, to po zajęciu właściciel mebli, może wystąpić z żądaniem wyłączenia spod egzekucji zajętych rzeczy.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 97 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (u.p.e.a.) do egzekucji z ruchomości zobowiązanego poborca skarbowy przystępuje przez ich zajęcie. Zajęciu podlegają ruchomości stanowiące własność zobowiązanego, znajdujące się zarówno w jego władaniu, jak i we władaniu innej osoby. Należy zaznaczyć, iż jako władanie trzeba uznać faktycznie dysponowanie rzeczą bez względu na to, czy władający ma jakieś prawa do tej rzeczy, czy też włada nią w cudzym imieniu. Organ egzekucyjny nie ma obowiązku ustalania istnienia lub nieistnienia praw osób trzecich pozostających we władaniu dłużnika. W opisywanej sytuacji meble znajdują się w siedzibie firmy Czytelnika, tak więc ani z charakteru rzeczy czy innych okoliczności nie wynika, że ktoś inny mógłby być właścicielem tych ruchomości. Sama informacja o prawach osób trzecich nie stanowi podstawy do odstąpienia od czynności ich zajęcia.
Zaznaczyć jednak należy, iż interesy osoby trzeciej, która rości sobie prawo do rzeczy, z której prowadzona jest egzekucja administracyjna, chronione są zapisem w art. 38 u.p.e.a. W świetle tego przepisu z żądaniem ich wyłączenia należy wystąpić w terminie 14 dni od dnia uzyskania informacji o zajęciu mebli, jednocześnie przedstawiając dowody na poparcie żądania. Trzeba dodać, iż termin 14 dniowy jest terminem materialnoprawnym i jego uchybienie bez wniosku o jego przywrócenie, nie pozwoli organowi egzekucyjnemu rozpoznać żądania merytorycznie.
Paulina Pawluk