ODPOWIEDŹ
Przez "zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej" należy rozumieć czasowe, dozwolone przepisami prawa, zależne wyłącznie od woli przedsiębiorcy, zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jest zatem okresem przerwy w wykonywaniu działalności gospodarczej przez danego przedsiębiorcę. Zgodnie z art.14a ust.1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Zarówno data rozpoczęcia zawieszenia jak i wznowienia działalności gospodarczej nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku.
Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych oraz wniosek o wykreślenie wpisu w terminie 7 dniu od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej (art.30 ust.1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). W przypadku zaprzestania należy podać datę przypadającą na ostatni dzień wykonywania działalności gospodarczej. Data zaprzestania działalności gospodarczej nie może być późniejsza niż data złożenia wniosku.
Jeżeli przedsiębiorca nie wznowi działalności przed upływem okresu 24 miesięcy, wpis zostanie wykreślony z urzędu. Ustawodawca bowiem wyraźnie wskazał w art.34 ust.2 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, że przedsiębiorca podlega wykreśleniu z CEIDG z urzędu, w drodze decyzji administracyjnej ministra właściwego do spraw gospodarki, w przypadku niezłożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. O wykreśleniu wpisu Minister Gospodarki niezwłocznie powiadamia właściwego naczelnika urzędu skarbowego, GUS, ZUS albo KRUS oraz organy koncesyjne.
Bez względu na przeoczenie terminu do zgłoszenia likwidacji działalności gospodarczej i wykreśleniu z urzędu wpisu w CEIDG, należy bezzwłocznie złożyć w urzędzie skarbowym stosowne dokumenty wynikające z przepisów prawa podatkowego w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej tj. VAT-Z, remanent likwidacyjny, wniosek o odczyt pamięci fiskalnej kasy rejestrującej i wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego. Aby uniknąć sankcji karnych należy wraz z zaległymi dokumentami złożyć wniosek o zaniechanie ukarania za uchybienie terminów przy likwidacji działalności gospodarczej, w trybie art.16 ustawy z dnia 10 września 1999 roku Kodeks karny skarbowy.
Magdalena Misiak