Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , NIERUCHOMOŚCI

October 30, 2018

Aport niezabudowanych nieruchomości a podatek VAT

0 1180

Gmina zamierza przekazać aportem nieruchomość niezabudowaną (dwie działki), dla której brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta jest zapis: „teren usług w zieleni, oświaty, służby zdrowia, kultury”. Jest to nieruchomość położona w obrębie jednostki B9. - obszar wielofunkcyjny, centrum miasta, o przewadze funkcji usług i mieszkalnictwa wielorodzinnego. Oznaczenie ewidencyjne nieruchomości: działka nr 1 i nr 4, rodzaj użytku: Bi - inne tereny zabudowane. Działka nr 1 jest odgrodzona od działki nr 4 ogrodzeniem z siatki w ramach. Działka nr 4 jest porośnięta trawą oraz drzewami. W płn-zach. części działki przebiega droga nieutwardzona do stacji gazowej oraz podziemna linia elektroenergetyczna i gazowa. W płd-zach. części działki przebiega nieczynna linia kolejowa oraz droga asfaltowa zapewniająca innej działce dostęp do drogi publicznej. Dla wymienionych dróg i urządzeń nie ma ustanowionych służebności.

  1. Czy dla takiego aportu będzie to stawka „ZW” (art. 43.ust. 1 pkt 9)

  2. Jakie skutki dla VAT miałby fakt, gdyby aport obejmował działki niezabudowane nabyte przez Gminę w drodze komunalizacji (z mocy prawa, nieodpłatnie), na rzecz Towarzystwa Bud.Społecznego, z przeznaczeniem na cel mieszkaniowy?

ODPOWIEDŹ

Aport działek nieobjętych planem lub decyzją, jako terenów niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę, podlega zwolnieniu od podatku VAT.

W przypadku aportu działek, które zostały nabyte przez Gminę w drodze komunalizacji (z mocy prawa, nieodpłatnie) - Gmina nie działa w ramach działalności gospodarczej, dlatego aport ten nie podlega VAT.

UZASADNIENIE

1. W myśl art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów na terenie kraju. Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art.2 pkt 6 ustawy o VAT). Zwolnieniu od podatku podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT). Z kolei definicja terenów budowlanych zawarta jest w art. 2 pkt 33 tej ustawy. Wynika z niej, iż tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. Dlatego przy ustaleniu właściwej stawki podatku przy dostawie terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę istotne znaczenie ma plan zagospodarowania przestrzennego jako źródło prawa miejscowego. W planie tym określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania terenu. Charakter terenu wyznacza plan miejscowy.

Podsumowując, aport jako dostawa (sprzedaż) gruntów nieobjętych takim planem lub decyzją, jako terenów niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę, podlega zwolnieniu od podatku VAT. Należy pamiętać, że opodatkowaniu podlegałby aport działek, dla których wydano decyzje o warunkach zabudowy.

2. W celu odpowiedzi na drugie pytanie Czytelnika najistotniejsze jest ustalenie, czy Gmina w tym przypadku działa w ramach działalności gospodarczej. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Zdaniem Redakcji, Gmina z tytułu wykonywania opisanych czynności nie jest podatnikiem VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie. Gmina w opisanym przypadku działa jak właściciel, a nie przedsiębiorca.

Zasadniczym przedmiotem działalności gmin są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. Do zakresu działania gminy należą zatem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieści się również zarządzanie tzw. mieniem komunalnym, a zatem mieniem w którego skład wchodzą własność i inne prawa majątkowe należące do gminy. W przypadku mienia komunalnego (ruchomego oraz nieruchomego) obowiązkiem gmin jest ochrona tego mienia, sprawowanie nad nim zarządu z zachowaniem szczególnej staranności, zgodnie z przeznaczeniem tego mienia. W odniesieniu natomiast konkretnie do nieruchomości tworzących zasoby komunalne gminy, wśród zadań własnych gminy znajduje się szeroko rozumiana gospodarka nieruchomościami w ramach której gmina może dokonywać zbycia niepotrzebnych jej składników majątkowych. Działanie takie niewątpliwie mieści się w sferze zadań publicznych gminy, tj. zarządcy mienia komunalnego, którego jest właścicielem.

Podsumowując, aport tych działek nie może być przypisane do działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę, bowiem nie działa ona w tej sytuacji w charakterze handlowca profesjonalnie zajmującego się nabywaniem i sprzedażą towarów. Nabycie majątku nie nastąpiło w celu jego zbycia, nie było poprzedzone działaniami dla jego pozyskania lecz nastąpiło nawet niezależne od woli Gminy, zaś samo nieodpłatne nabycie mienia i jego posiadanie nie jest wystarczające do uznania, iż konstytuuje ono działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Nabycie miało charakter nieodpłatny i nie wiązało się z prawem do odliczenia VAT. Zatem, sprzedaż ta nie podlega VAT. Stanowisko Redakcji potwierdza m.in. wyrok WSA w Gliwicach z 20 czerwca 2018 roku, sygn. III SA/Gl 315/18, wyrok NSA z 5 grudnia 2014 roku syg. I FSK 1547/14.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(18) w pozycji 10 wykazuje się sprzedaż zwolnioną od podatku.

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.2 pkt 6 i pkt 33, art.5 ust. 1 pkt 1, art.15 ust. 1 i ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.