Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

November 2, 2014

Awaria kasy a obowiązek zwrotu odliczonej ulgi

0 1077

Ewidencjonuję obrót na kasie, która ciągle się psuła. Odliczałam od niej ulgę i nie minęło jeszcze 3 lata użytkowania. W tym miesiącu kasa została odesłana do producenta ponieważ mimo interwencji serwisu, pokazywała błędną datę i  nie można było prowadzić na niej ewidencji. Czy będę zmuszona oddać ulgę w przypadku wymiany pamięci? Co się stanie gdy nie zostanie naprawiona i będę zmuszona zakupić nową kasę?

ODPOWIEDŹ

Zgodnie z art.111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast z art. 111 ust. 6 tej ustawy wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.

Dodatkowo, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących określił sposób, warunki i tryb odliczania oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu odliczonych kwot. Stosownie do § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności, 

  2. nastąpi otwarcie likwidacji,

  3. zostanie ogłoszona upadłość, 

  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT,

  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

W myśl § 6 ust. 2 obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, z którymi związane są zdarzenia, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy oraz w przypadkach wymienionych powyżej w pkt 4 i 5.

Aby odpowiedzieć na pytanie dotyczące zwrotu ulgi w odniesieniu do kasy, która uległa awarii, należy przeanalizować cytowany powyżej zapis art. 111 ust.6 ustawy o VAT. Termin „zaprzestanie użytkowania” użyty w tym artykule nie został zdefiniowany ani w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z tym słownikiem wyraz „używać” oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż nie ma znaczenia z jakich przyczyn podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem zdarzenia losowego jakim niewątpliwie jest awaria, czy wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania. Żaden przepis nie zwalnia z obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej podatników, którzy z przyczyn niezależnych od siebie i niezawinionych zaprzestali użytkowania stosowanych przez siebie kas rejestrujących, np. w przypadku awarii, kradzieży, spalenia lub innego zdarzenia losowego. Stanowisko takie potwierdza np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 25 kwietnia 2012 r., nr ITPP1/443-153/12/KM.

W omawianym przypadku być może kasa zostanie przez serwis główny naprawiona, lub ewentualnie zostanie w niej wymieniona pamięć fiskalna, a w związku z tym będzie możliwość dalszego jej użytkowania. W sytuacji wymiany pamięci fiskalnej nie ulega zmienianie numer fabryczny, książka serwisowa kasy nadal pozostaje ta sama (§ 16 ust.3 rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących), dokonuje się w niej jedynie adnotacji o wymianie pamięci fiskalnej. W zawiązku z wymianą modułu zmianie ulegnie natomiast numer unikatowy. Nowy numer unikatowy zostanie odnotowany w posiadanej przez podatnika książce serwisowej. Fakt wymiany pamięci fiskalnej nie został wymieniony wśród okoliczności powodujących utratę prawa do odliczonej ulgi z tytułu zakupu kasy i nie powoduje obowiązku jej zwrotu. Zarówno czasowa przerwa w ewidencjonowaniu przy zastosowaniu urządzenia fiskalnego spowodowana awarią i koniecznością dokonania naprawy, jak i wymiana pamięci fiskalnej nie są okolicznościami powodującymi zaprzestanie używania kasy. Obowiązkiem podatnika w tej sytuacji jest dokonanie czynności określonych w  § 15 ww. rozporządzenia analogicznie jak przy zakończeniu przez kasę pracy w trybie fiskalnym (§ 16 ust.1) oraz złożenie w związku z wymianą pamięci i zmianą numeru unikatowego (w terminie 7 dni od dnia ponownej fiskalizacji) formularza zgłoszenie/aktualizacja danych dotyczących kasy w celu otrzymania nowego numeru ewidencyjnego kasy (§ 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Podsumowując – awarię kasy zgodnie z powołanymi przepisami należy traktować jak zaprzestanie jej używania, a ponieważ od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie upłynęły trzy lata, to ulgę odliczoną od tej kasy należy zwrócić w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 3 w/w rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 roku, chyba, że w kasie zostanie wymieniony moduł lub kasa zostanie naprawiona i będzie nadal używana.

Wioletta Gramis