Ministerstwo Finansów 16 stycznia 2019 roku opublikowało nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, w którym planuje m.in. wprowadzenie tzw. białej listy podatników VAT.
Utworzenie i udostępnienie podatnikom jednej bazy podatników VAT zawierającej wszystkie informacje o statusie podatników VAT ma spowodować dalsze uszczelnienie systemu podatku VAT. Dzięki możliwości weryfikacji po NIP lub nazwie (nazwisku) aktualnego statusu rejestracji kontrahentów na wybrany dzień, ma ograniczyć ryzyko „wplątania” podatników w oszukańczy proceder zmierzający do wyłudzenia VAT.
Dane w bazie mają obejmować okres 5-lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji podmiotu jako podatnika VAT albo wykreślił podmiot z rejestru jako podatnika VAT. Termin 5-lat, który jest zbieżny z terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego ma zagwarantować podatnikom możliwość zweryfikowania wstecz transakcji z wybranymi kontrahentami.
W bazie będzie udostępniony m.in. numer bankowy kontrahenta. Jedną z ważniejszych zmian, wprowadzoną w najnowszej wersji projektu, jest możliwość wnioskowania o skorygowanie danych niezgodnych z rzeczywistością, które zostały umieszczone w bazie na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego. Wniosek podatnik będzie musiał uzasadnić, a fiskus będzie mógł wydać decyzję odmową, jeśli uzna, że wnioskowana zmiana danych nie doprowadzi do zgodności ze stanem rzeczywistym.
Biała lista ma zacząć obowiązywać od 1 września 2019 roku. Treść projektu w wersji PDF: