Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Internetowy bilet kolejowy wystawiony na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nie stanowi tzw. faktury uproszczonej. Natomiast wystawiony na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą spełnia warunki uznania za fakturę uproszczoną przesłaną w formie elektronicznej z prawem do odliczenia podatku naliczonego.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2013 roku nr IPPP1/443-350/13-4/AW.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób koleją. Dokumentem uprawniającym do skorzystania z usług przewozu jest bilet kolejowy. W większości przypadków należność brutto za bilet kolejowy nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 EURO. Bilety są sprzedawane na rzecz zarówno podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Spółka sprzedaje bilety kolejowe m. n. Za pośrednictwem portalu internetowego. W celu zakupienia biletu przez portal internetowy klient Spółki ma możliwość zalogowania się na specjalnej platformie internetowej, co wymaga akceptacji regulaminu portalu przez klienta. Jak wskazuje Spółka elementem formularza rejestracyjnego jest wyrażenie zgody na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną. Pasażer zobowiązany jest ponadto założyć swoje indywidualne konto na platformie, za pośrednictwem którego będzie dokonywać zakupów. Przy założeniu tego konta konieczne jest podanie przez klienta jego danych. Zaś faktury dokumentujące nabycie danych usług będą dostępne na indywidualnym koncie pasażera. Za pomocą portalu internetowego klient wybiera trasę oraz warunki świadczenia usług, a także wskazuje wymagane dane, które powinny być umieszczone na bilecie. Następnie klient dokonuje zakupu biletu kolejowego oraz dokonuje płatności w formie bezgotówkowej za pośrednictwem karty kredytowej lub rachunku bankowego. Zakupiony bilet jest udostępniony klientowi za pośrednictwem portalu internetowego. Bilet zawiera określony format oraz wszystkie niezbędne dane i jest zapisany i udostępniany w postaci nieedytowalnego pliku PDF. Portal internetowy umożliwia wyszukanie i uwiarygodnienie wszystkich sprzedanych biletów. Dodatkowo jak wskazała Spółka integralną częścią biletu jest dwuwymiarowy kod Aztek zawierający dane o bilecie, które są podpisane kluczem elektronicznym co gwarantuje jego autentyczność.

Spółka zamierza wdrożyć kilka zmian dotyczących wyglądu biletu kolejowego internetowego. Po wprowadzeniu zmian bilet będzie zawierał elementy:

  • nazwę, adres oraz NIP Spółki (jako sprzedawcy),

  • datę sprzedaży kolejowego biletu internetowego (datę zapłaty i wystawienia biletu),

  • kolejny numer kolejowego biletu internetowego,

  • numer faktury,

  • opis rodzaju usługi (kolejowy transport pasażerski),

  • trasę i datę przejazdu na podstawie danego kolejowego biletu internetowego,

  • informację o udzielonych rabatach dotyczących danego kolejowego biletu internetowego (jeśli takie zostaną udzielone),

  • należność brutto z tytułu nabycia danego kolejowego biletu internetowego,

  • należny VAT z tytułu nabycia danego kolejowego biletu internetowego wraz ze wskazaniem stawki VAT,

  • imię i nazwisko (względnie PESEL) pasażera uprawnionego do przejazdu na podstawie danego kolejowego biletu internetowego,

  • NIP nabywcy danego kolejowego bilem internetowego (opcja dla pasażera),

  • inne elementy istotne z perspektywy handlowej i biznesowej. 

Zakładając, że należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN albo 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, Spółka zwróciła się do organu podatkowego z następującymi pytaniami:

  • czy kolejowy bilet internetowy, którego wygląd został przedstawiony w stanie faktycznym, spełnia definicję tzw. Faktury uproszczonej, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur,

  • czy w świetle § 4 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych udostępnienie biletu internetowego na indywidualnym koncie pasażera będzie równoznaczne z przesłaniem faktury w formie elektronicznej,

  • czy kwota VAT wskazana na kolejowym bilecie internetowym stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT,

  • czy Spółka nie ma obowiązku wystawiania dodatkowych faktur do kolejowych biletów internetowych na żądanie pasażerów nieprowadzących działalności gospodarczej bądź osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Ad. 1

W rozpatrywanej sprawie należy rozgraniczyć sprzedaż biletów kolejowych za pośrednictwem portalu internetowego na rzecz osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Bowiem powyższy podział wynika z faktu, iż przepis § 5 ust. 4 pkt 6 w zw. z ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług wprowadza ograniczenie w zakresie wystawiania tzw. Faktur uproszczonych w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zatem organ podatkowy uznał, iż w zakresie sprzedaży biletów kolejowych internetowych, których wartość ogółem nie przekracza 450 zł lub 100 EURO na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bilet kolejowy internetowy będzie stanowić tzw. Fakturę uproszczoną. W tym konkretnym przypadku dane jakie będą umieszczone na bilecie pozwolą na określenie dla poszczególnych stawek podatku kwoty podatku, gdyż jak wynika z opisu sprawy bilet będzie zawierał art. należny VAT z tytułu nabycia usługi wraz ze wskazaniem stawki VAT. W stosunku do omawianego biletu kolejowego internetowego nie zaistnieją również przesłanki przewidziane w § 5 ust. 5 ww. rozporządzenia.

Natomiast jeżeli kolejowy bilet internetowy Spółka sprzeda na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej o których mowa w art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, pomimo spełnienia wszystkich innych warunków nie będzie można uznać, iż stanowi on tzw. Fakturę uproszczoną, gdyż zaistnieją przesłanki negatywne z § 5 ust. 5 rozporządzenia – sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Ad. 2

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy stwierdził, iż w stosunku do sprzedaży biletów kolejowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem portalu internetowego, nie może być mowy o przesłaniu faktury w formie elektronicznej, bowiem powyższy bilet nie stanowi faktury.

Natomiast w stosunku do sprzedaży biletów kolejowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą organ podatkowy uznał, iż udostępnienie biletu kolejowego w formie plików PDF na portalu internetowym, w stosunku do których zapewniona będzie autentyczność pochodzenia oraz integralność treści, będzie to równoznaczne z przesłaniem faktury w formie elektronicznej i jednocześnie spełniające wymogi ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 3

Biorąc pod uwagę opis sprawy organ podatkowy wskazał, iż Spółka spełnia wszystkie warunki pozwalające na przyjęcie, iż kolejowy bilet internetowy sprzedawany na rzecz osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, stanowi fakturę uproszczoną z wykazanym podatkiem należnym oraz stawką podatku z tytuły nabycia danej usługi. Zatem organ podatkowy uznał, iż kwota ta stanowi naliczony podatek VAT o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Ad. 4

W myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą nabywających usługi przewozu Spółka jest zobowiązana do wystawiania faktur VAT, zaś w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Spółka ma obowiązek wystawiać fakturę jedynie w sytuacji gdy nabywca tego zażąda.

Dokonując analizy opisu sprawy organ podatkowy uznał, iż jeśli nabywca usługi przewozu, tj. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, zażąda od Spółki wystawienia faktury VAT, wówczas Spółka będzie zobligowana zgodnie z art. 106 ust. 4 ww. ustawy do wystawienia takiego dokumentu.

Natomiast w stosunku do wystawianych biletów kolejowych na rzecz osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, których wartość brutto nie przekracza 450 zł lub 100 EURO, stanowiących faktury uproszczone będące w istocie szczególnym rodzajem faktur VAT, obowiązki Spółki jako sprzedawcy usług w tym zakresie zostają spełnione w chwili udostępnienia faktury uproszczonej. Nie zajdzie konieczność wystawiania dodatkowych faktur VAT dokumentujących usługę przewozu, gdyż faktura uproszczona w formie biletu kolejowego internetowego jest dokumentem wystarczającym dla udokumentowania powyższej czynności.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 2 pkt 1, art. 106 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; § 5 ust. 4 pkt 6 w zw. z ust. 5, § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług.