Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

October 3, 2012

Budowa tras rowerowych w ramach umowy partnerskiej

0 1056

W ramach realizacji projektu w ramach umowy partnerskiej wystąpi odpłatna dostawa towarów oraz świadczenie usług w części dotyczącej realizacji projektu na majątku Partnerów Lidera.

Wynika to z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach o sygnaturze III SA/Gl 2115/11 z 4 lipca 2012 roku

Sytuacja podatnika

Gmina – Lider Projektu, w ramach zawartej umowy partnerskiej z pozostałymi gminami powiatu, realizuje projekt polegający na budowie tras rowerowych na terenie powiatu. Zgodnie z zawartą umową partnerską po zakończeniu realizacji projektu uzyskana infrastruktura (znaki i wiaty) usytuowane na terenie gminy Partnera zostaną przekazane na jego własność, natomiast inne produkty uzyskane w zakresie promocji (takie jak strona internetowa, przewodniki, mapy) będą stanowić współwłasność Partnerów projektu proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach projektu. Mienie powstałe w wyniku realizacji wyżej wymienionego projektu służyć będzie realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki. Gmina jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu jest Gmina – Lider Projektu, przy czym faktury wystawiane są na Urząd Miejski, który działa w imieniu Gminy, jako czynny podatnik VAT. Środki finansowe, przekazywane są przez Partnerów, z tytułu wkładu własnego jako dotacja celowa, na odrębny rachunek bankowy Gminy, z którego dokonywane są wszelkie płatności dotyczące realizacji projektu.

W związku z powyższym Gmina – Lider Projektu zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy w ramach realizowanego projektu przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał, iż w ramach nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na Lidera Projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, natomiast w części przypadającej na partnerów projektu ma prawo do odliczenia podatku VAT. Albowiem organ uznał, że Gmina dokonując nabycia towarów i usług w części dotyczącej Partnerów działa w imieniu własnym lecz na rzecz Partnerów. Tym samym jest to dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług przez Gminę na rzecz Partnerów. Odpłatnością za tą dostawę jest wkład finansowy Partnerów, wnoszony na rzecz realizacji projektu do Gminy.

Gmina nie zgodziła się z powyższą decyzją organu podatkowego w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabyć towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu, ponieważ w powyższej sprawie nie można mówić ani o świadczeniu usług, ani o wypłacaniu za nie wynagrodzenia. Dotacje celowe nie są wynagrodzeniem tylko umożliwiają wspólną realizację projektu. Te płatności mają zupełnie inny charakter niż normalna zapłata za wykonaną usługę. Świadczy o tym fakt, że Partnerzy są właścicielami produktów projektu proporcjonalnie do wniesionego wkładu pieniężnego.

W związku z tym sprawa trafiła na wokandę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego

W rozpatrywanej sprawie przedmiotem sporu jest ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej partnerów projektu.

W związku z tym należy ustalić czy Gmina ma do czynienia z dostawą towarów i świadczeniem usług oraz czy czynności te wykonywane są odpłatnie.

Sąd dokonując analizy sprawy, uznał iż Gmina w zamian za zrealizowanie części inwestycji na majątkach Partnerów otrzymuje wkłady finansowe, które są przekazywane na rachunek bankowy Lidera. Stanowią zatem wynagrodzenia dla Lidera.

W konsekwencji Sąd uznał, iż bez względu na specyfikę stosunków prawnych zachodzących pomiędzy partnerami projektu, czynności realizowane przez Gminę na rzecz Partnerów w ramach realizowanego projektu stanowią świadczenia usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT ze względu na odpłatne wykonywanie działalności gospodarczej.

Natomiast zdaniem Sądu nie można uznać wkładu finansowego za dotację, ponieważ dotacja jest udzielana przez podmiot, który nie otrzymuje niczego w zamian. Zatem nie można uznać, że wkład finansowy otrzymany od Partnerów Projektu jest dotacją.

Realizując przedmiotowy projekt w części dotyczącej Partnerów Gmina dokonuje odpłatnej dostawy towarów i usług a zatem działa w charakterze jednostki wykonującej samodzielnie działalność gospodarczą.

Bowiem z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika nie ma znaczenia rezultat i charakter prowadzonej działalności. Aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest także konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty.

W przedmiotowej sprawie Gmina ponosiła wydatki na realizację projektu na majątku Partnerów. Wydatki te były ponoszone za wynagrodzeniem w postaci wkładu własnego. Zatem nie można mówić, iż sytuacja ta jest pozbawiona przymiotu częstotliwości, bowiem w ramach realizacji projektu Lider poniósł szereg wydatków zmierzających do osiągnięcia określonego w umowie partnerskiej celu.

Podsumowując Sąd uznał, iż Gmina w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Sąd zaznaczył, iż powyższych usług nie można przy tym uznać za objęte zwolnieniem od podatku na podstawie 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż tak określone usługi, świadczone na rzecz partnera wspólnego przedsięwzięcia, nie stanowią czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawa prawna: art. 5, art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.