Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

April 30, 2012

Czy można odliczyć VAT z faktury za organizację akcji promocyjnej

0 1443

Spółka handlowa, w której jestem księgową, zamierza przeprowadzić akcję promocyjną polegającą na zbieraniu przez klientów punktów za dokonanie zakupów o określonej wartości, a następnie wymianie punktów na nagrody. Akcję tę będzie prowadziła dla nas agencja reklamowa, której zadaniem będzie: przygotowanie koncepcji akcji, produkcja i dystrybucja materiałów reklamowych, wybór i zakup nagród oraz dystrybucja nagród do odbiorców. Nasza spółka otrzyma na koniec jedną fakturę za całą usługę organizacji akcji promocyjnej. Czy mamy prawo do odliczenia całości VAT z tej faktury?

ODPOWIEDŹ

Aktualnie organy podatkowe nie kwestionują prawa podatników do odliczenia całego VAT naliczonego z faktury w okolicznościach opisanych w pytaniu. Sytuacja może jednak ulec zmianie, jeśli organy podatkowe, a w ślad za nimi sądy administracyjne zaczną powoływać się na niekorzystne dla podatników orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE z 7 października 2010 roku w połączonych sprawach C-53/09 i C-55/09 Loyalty Management UK oraz Baxi Group, w którym Trybunał zakwestionował prawo do odliczenia VAT z takiej faktury u podmiotu zlecającego usługę agencji reklamowej w części odpowiadającej towarom zakupionym i wydanym przez tą agencję bezpośrednio konsumentom. Dlatego w celu zminimalizowania negatywnych skutków ewentualnej zmiany stanowiska fiskusa warto wystąpić o interpretację indywidualną potwierdzającą prawidłowość Państwa postępowania.

UZASADNIENIE

Wielu podatników w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży decyduje się na przeprowadzenie akcji promocyjno-reklamowych. Nie wszyscy chcą organizować je samodzielnie, dlatego zatrudniają w tym celu agencje reklamowe, powierzając im wszystkie czynności związane z przeprowadzeniem takiej akcji. Po zrealizowaniu usługi agencja wystawia fakturę dla zleceniodawcy akcji promocyjnej i opodatkowuje wykonaną usługę stawką VAT w wysokości 23%. Faktura ta obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi reklamowej przez agencję. W cenie tej usługi uwzględniana jest również wartość upominków, nagród, gadżetów reklamowych oraz ulotek i prospektów, które zostały wykorzystane w ramach akcji promocyjnych reklamujących firmę zleceniodawcy.

Należy zauważyć, że w przypadku tak skonstruowanej akcji promocyjnej agencja ma swobodę w doborze podwykonawców, dostawców usług lub nagród. Zatem to agencja sama decyduje o tym, od kogo kupi towary i za jaką cenę. Zleceniodawca nie staje się właścicielem towarów, jak również nie dochodzi do wydania towarów na jego rzecz. Agencja kupuje towary w ramach realizacji usługi reklamowej i wydaje je bezpośrednio osobom fizycznym i prawnym, będącym beneficjentami świadczenia. Powstaje w związku z tym pytanie, czy usługa agencji stanowi jedno kompleksowe świadczenie, opodatkowane stawką właściwą dla jego głównej składowej i czy z faktury je dokumentującej zleceniodawcy będącym nabywcą usługi przysługuje odliczenie w całości naliczonego VAT.

Aktualnie organy podatkowe nadal podtrzymują dotychczas prezentowane w licznych postanowieniach i interpretacjach indywidualnych stanowisko, że nieodpłatne wydanie przez agencję reklamową materiałów reklamowych czy nagród laureatom stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Uznają jednak, że w takich samych jak opisane w pytaniu okolicznościach wydanie tych materiałów czy nagród jest częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem ich nieodpłatne przekazanie, a których wartość wkalkulowana jest w jej cenę. Tym samym wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez agencję reklamową usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi. Z tych przyczyn nie stanowią one odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem zleceniodawca będący klientem agencji na podstawie zawartej z agencją reklamową umowy ponosi wydatek związany z zakupem usługi reklamowej, w skład której wchodzą przedmiotowe materiały reklamowe bądź nagrody, natomiast sam nie dokonuje przekazania towarów bez wynagrodzenia, tj. czynności, która w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT rodziłaby obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Zleceniodawca ma również prawo w pełnej wysokości potrącać VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup powyższych usług reklamowych. Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy mogą potrącać VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do celów sprzedaży opodatkowanej VAT. W tym przypadku wszystkie akcje promocyjno-reklamowe organizowane przez agencję mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów zleceniodawcy, które to produkty podlegają opodatkowaniu VAT. Występuje zatem pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną, a to jest warunek, którego spełnienie uprawnia do odliczenia VAT (tak m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2011 r. nr IPPP1-443-725/11-2/PR oraz z 8 września 2011 r. nr IPPP2-443-675/11-4/AK, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w z 12 lutego 2010 r. nr IBPP4/443-1530/09/EJ, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-113/09-2/GZ, a także interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 kwietnia 2008r. nr ITPP2/443-143/08/JK).

Jednak sytuacja może ulec zmianie na niekorzyść podatników, jeśli organy podatkowe zaczną posiłkować się wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 i C-55/09 Loyalty Management UK oraz Baxi Group. Trybunał rozpatrywał sprawy dwóch spółek z Wielkiej Brytanii, które w ramach swojej działalności wykorzystywały programy lojalnościowe w celach marketingowych, które polegały na przekazywaniu konsumentom prezentów lub nagród (towarów) w zamian za dokonanie zakupów o odpowiedniej wartości - prezent był wydawany po zebraniu odpowiedniej liczby punktów przyznawanych konsumentom w ramach programu po każdym zakupie. Towary stanowiące prezenty były nabywane, a następnie przekazywane konsumentom bezpośrednio przez zatrudnione w tym celu agencje reklamowe. Trybunał przyznał rację brytyjskim organom podatkowym, które zakwestionowały prawo podatników do odliczenia VAT w części odpowiadającej towarom wydanym przez agencje reklamowe bezpośrednio konsumentom.

Brytyjskie organy podatkowe uznały, że agencje reklamowe dokonały dostaw towarów bezpośrednio na rzecz konsumentów, a płatności otrzymane odpowiednio od Loyalty Management UK oraz Baxi Group stanowią tak zwaną płatność od osoby trzeciej. Przepisy prawa wspólnotowego stanowią zaś, że za podstawę opodatkowania uznaje się nie tylko kwoty należne od nabywcy, ale również kwoty należne od osób trzecich (niebędących nabywcami).

W konsekwencji, ich zdaniem obie spółki nie były podmiotami, na rzecz których agencje dokonały dostawy towarów, a zatem nie przysługiwało im prawo do odliczania VAT naliczonego w tym zakresie z faktur dokumentujących usługi tych agencji. Chociaż więc obecnie polskie organy podatkowe prezentują korzystne dla podatników podejście w powyższej kwestii, uznając za zasadne stosowanie do akcji promocyjnych organizowanych na zlecenie klientów przez agencje reklamowe konstrukcji świadczenia kompleksowego powołując się na bogate orzecznictwo TSUE w tym przedmiocie, to nie można wykluczyć, że nie zmienią w przyszłości zdania. Dlatego aby zminimalizować ewentualne negatywne skutki zmiany stanowiska fiskusa, warto postarać się o interpretację indywidualną potwierdzającą prawo do odliczenia całego VAT naliczonego z faktury dokumentującej usługę kompleksowej organizacji akcji promocyjnej wystawionej przez agencję reklamową, której zostało zlecone jej przeprowadzenie.

Anna Welsyng

Radca Prawny, Doradca Podatkowy