Gmina, która wniosła aportem do spółki z o.o. sieć kanalizacji i zastosowała zwolnienie tej czynności z opodatkowania podatkiem VAT, nie ma obecnie podstaw do dokonania korekty rozliczeń poprzez wybór opodatkowania aportu. Tym samym brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację tej inwestycji.
Wynika to z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 13 stycznia 2012 roku numer IPTPP2/443-647/11-4/IR.
Sytuacja podatnika
W latach 2007 – 2008 Gmina, która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ponosiła wydatki na inwestycję w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. W związku z realizacją inwestycji, Gmina nabywała towary i usługi udokumentowane fakturami VAT zawierające podatek naliczony. W marcu 2009 roku Gmina wniosła aportem do spółki gminnej sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Dla tej transakcji Gmina zastosowała opcję zwolnienia z opodatkowania VAT, na mocy ówczesnych przepisów przejściowych, tj. § 38 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług.
W związku z powyższym, Gmina zwróciła się do organu podatkowego o odpowiedź na pytanie, czy ma obecnie prawo do dokonania wstecznej korekty dokonanych rozliczeń poprzez wybór opodatkowania aportu (tj. wystawienia faktury z VAT, ujęcie jej w rejestrze sprzedaży, deklaracji, odprowadzenie podatku należnego, etc.) oraz poprzez odliczenie podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji (tj. dokonanie korekt odpowiednich deklaracji VAT za rok 2007 i 2008).
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej
W wydanej interpretacji organ podatkowy nie przyznał Gminie prawa do wstecznego opodatkowania wniesionego aportu i odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Swoje stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej argumentował tym, że okres, który został określony w § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku jest terminem prawa materialnego, a więc terminem nieprzywracalnym. Konsekwencją takiego charakteru tej regulacji jest również brak norm pozwalających na jakiekolwiek wydłużenie 4-miesięcznego okresu, w którym podatnicy mogliby dokonywać wyboru zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla czynności wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego.
„W literaturze przyjmuje się, że terminem materialnym jest okres, w którym może nastąpić ukształtowanie praw i obowiązków podmiotów w ramach publicznoprawnego stosunku materialnego, w tym zakresie zobowiązań podatkowych. Zaś upływ takiego terminu nie tylko wywołuje skutek prawny w postaci wygaśnięcia praw i obowiązków o charakterze materialno-prawnym, ale także wyłącza możliwość wzruszenia aktów, które takich praw i obowiązków dotyczą.”
Organ podatkowy zgodził się z Gminą, że możliwość skorzystania z uregulowań wynikających z § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku nie była uzależniona od spełnienia jakichkolwiek warunków formalnych, jednakże uznał, że powyższe nie oznacza, że w jakimkolwiek terminie – po upływie okresu określonego w ww. przepisie - podatnik może nadal dokonywać korekt uprzednio dokonanego do dnia 31 marca 2009 roku wyboru opcji prawa do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.
Podstawa prawna: art.43, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; § 38 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług.