Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

INNE ZAGADNIENIA , GMINY I POWIATY , KASY REJESTRUJĄCE

January 2, 2012

Czy Urząd Miasta ma obowiązek instalowania kas rejestrujących?

0 1018

Świadczone przez Urząd Miasta usługi w zakresie administracji publicznej, usługi na rzecz pracowników oraz dostawa nieruchomości i dzierżawa gruntów są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Natomiast wykonywane przez Urząd inne czynności cywilnoprawne mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, pod warunkiem, że zapłata za świadczone usługi w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Takie stanowisko wyraził w interpretacji nr IPTPP2/443-177/11-4/AW z 29 sierpnia 2011 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

Sytuacja podatnika

Urząd Miasta wraz z Delegaturami jest jednostką organizacyjną Miasta. Przy pomocy Urzędu Prezydent wykonuje uchwały rady miejskiej i zadania określone przepisami prawa. Każda czynność cywilnoprawna, taka jak dostawa gruntów, naniesień budowlanych, lokali użytkowych dokumentowana jest aktem notarialnym i fakturą VAT. Również świadczenie usług takich jak dzierżawa gruntów czy obciążanie pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne z aparatów służbowych jest dokumentowane fakturami VAT. Faktury zawierają wszystkie obowiązujące elementy uregulowane przepisami ustawy i rozporządzeń wykonawczych.

Dowody ujmowane są w rejestrach sprzedaży. Ewidencja księgowa prowadzona jest techniką komputerową. Płatności dotyczące czynności opodatkowanych przekazywane są za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy.

Wnioskodawca wykonuje również usługi w zakresie administracji publicznej sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 84 i punkty kasowe Wnioskodawcy pobierają należności w zakresie usług administracji publicznej (opłaty administracyjne, wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości, podatku leśnego, podatku rolnego, opłaty skarbowej, zajęcia pasa drogowego).

Przed dniem 1 stycznia 2011 roku Urząd Miasta nie rozpoczął ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy użyciu kas rejestrujących. W związku z powyższym Urząd Miasta zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy pobierając w kasach opłaty administracyjne i wpłaty z tytułu wymienionych czynności cywilnoprawnych ma obowiązek instalowania kas fiskalnych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W wydanej interpretacji indywidualnej organ podatkowy wyraził stanowisko, iż jeżeli Urząd Miasta świadczy usługi administracji publicznej sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupie oznaczonej symbolem 84 i pobiera opłaty administracyjne oraz wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty skarbowej, zajęcia pasa drogowego, to tym samym w powyższym zakresie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r., na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 28 załącznika do tego rozporządzenia.

Natomiast w przypadku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności cywilnoprawnych, takich jak dostawa gruntów, naniesień budowlanych, lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy założeniu, że zapłata za świadczone usługi w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Ponadto, organ podatkowy wskazał, iż czynności polegające na dostawie nieruchomości i dzierżawie gruntów są objęte również zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 35 oraz 38 załącznika do powołanego rozporządzenia.

Odnośnie natomiast rozliczeń z pracownikami, to jeżeli u Wnioskodawcy wystąpi dostawa towarów bądź świadczenie usług na rzecz pracowników, czynności te podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 roku na podstawie przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 33 załącznika do rozporządzenia.

Podstawa prawna: art.111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; §2 ust.1 pkt 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz poz. 28, 33, 35, 37 i 38 do rozporządzenia.

AKTUALNY STAN PRAWNY

W stosunku do stanu prawnego obowiązującego w dniu 2-01-2012, odpowiedź udzielona w tej interpretacji jest obecnie również aktualna. Zmianie uległa jedynie podstawa prawna, tj. rozporządzenie regulujące zagadnienia dotyczące zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Od dnia 1 stycznia 2017 roku obowiązuje rozporządzenie z dnia 28.12.2016 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2016 r. poz. 2177). W tym rozporządzeniu pozycje regulujące zwolnienia opisane w tej interpretacji to: 31, 39, 37, 40, 36.