Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Z dniem 1 kwietnia 2017 roku rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet PKD 47.91.Z. Nie jestem podatnikiem VAT, kasę fiskalną po złożeniu oświadczenia zainstalowałem od pierwszego dnia działalności nie uzyskując żadnego obrotu. Złożyłem wniosek o zwrot ulgi, ale dostałem wezwanie do Urzędu Skarbowego - do złożenia wyjaśnień. Jakie wyjaśnienia mam składać skoro kasa jest od pierwszego dnia działalności?

ODPOWIEDŹ

Prawdopodobnie został Pan wezwany w celu ustalenia faktów co do których organ nie posiada wiedzy, a które są niezbędne, aby organ mógł dokonać zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w drodze decyzji zawierającej prawidłową podstawę prawną, rozstrzygnięcie oraz uzasadnienie faktyczne i prawne - adekwatnie do spełnionych przez Pana warunków określonych w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie art. 155 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (O.p) organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań, przedłożenia dokumentów lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, w tym także w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy.

W myśl art. 207 § 1 O.p. organ podatkowy orzeka w sprawie w drodze decyzji, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej. Decyzja zawiera:

  • oznaczenie organu podatkowego, datę jej wydania, oznaczenie strony, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie o trybie odwoławczym – jeżeli od decyzji służy odwołanie, podpis osoby upoważnionej z - podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego, a jeżeli decyzja została wydana w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP (art. 210 §1 O.p.).

Uzasadnienie faktyczne decyzji zawiera w szczególności wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności, uzasadnienie prawne natomiast zawiera wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji z przytoczeniem przepisów prawa (art. 210 §4 O.p.).

Na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do rozporządzenia w części II poz.38 określona została również sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, która podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących tj.:

  • dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia). Natomiast w zapisie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia zwolniono z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.:

  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 roku dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z regulacją zawartą w zapisie § 4 zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3 nie stosuje się w przypadku określonych w nim dostaw i usług. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w §3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o których mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 rozporządzenia).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 2010 roku, w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy lub jej zwrotu można dokonać nie tylko pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania ale również pod warunkiem rozpoczęcia ewidencjonowania nie później niż w  obowiązujących terminach.

Jak wynika z opisu przedstawionego w pytaniu od dnia 1 kwietnia 2017 roku rozpoczął Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet PKD 47.91.Z., nie wskazuje Pan jednak, jakie towary Pan sprzedaje. Najprawdopodobniej naczelnik urzędu skarbowego nie posiada również takiej informacji. W związku z tym faktem, w celu dokonania pełnego opisu stanu faktycznego w decyzji, organ chce ustalić czy rozpoczynając działalność:

  • mógł Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na limit obrotu liczony w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w 2017 roku (nie spełniając jednak wymogów zwolnienia przedmiotowego określonego w poz. 38 załącznika), jednakże nie uzyskując żadnego obrotu zrezygnował Pan z tego zwolnienia i rozpoczął ewidencję przed obowiązującym terminem,

  • mógł Pan korzystać ze zwolnienia przedmiotowo - podmiotowego z uwagi na sprzedaż internetową dotyczącą szczególnych czynności wskazanych w poz. 38, po spełnieniu określonych tam warunków - jak również ze względu na brak przekroczenia limitu obrotu, jednakże zrezygnował Pan z tych zwolnień i rozpoczął Pan ewidencję obrotu przed obowiązującym terminem,

  • nie mógł Pan korzystać z żadnego z tych zwolnień, jeżeli zamierzał Pan dokonywać dostaw określonych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia i związku z tym rozpoczął Pan ewidencję w obowiązującym terminie od pierwszego dnia prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto, nie podaje Pan informacji, czy do wniosku złożył Pan dowód zapłaty całej należności za kasę fiskalną oraz czy podał Pan w urzędzie rachunek bankowy do zwrotu przedmiotowej ulgi. Jeżeli nie, to mógł Pan zostać wezwany również w celu uzupełnienia tej informacji czy brakującego dowodu zapłaty.

Podsumowując, ponieważ złożył Pan oświadczenie o ilości stanowisk kasowych przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowana obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, stosuje Pan kasę od pierwszego dnia prowadzonej działalności gospodarczej i równocześnie jeżeli posiada oryginał faktury i dowodu zapłaty za kasę fiskalną to spełnił Pan warunki pozwalające naczelnikowi urzędu skarbowego na dokonanie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. Jednakże, aby organ w sposób prawidłowy mógł rozstrzygnąć stan faktyczny powołując w decyzji prawidłową podstawę prawną, wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym zawierającym wyjaśnienie podstawy prawnej wydawanej decyzji z przytoczeniem przepisów prawa - musi uzyskać od Pana stosowne wyjaśnienia.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, §2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 2, §4 ust.1, § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16.12.2016r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, §2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r., w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, art. 155 § 1, art. 207, art. 210 § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa.