Gmina będzie mogła skorzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących usługę usuwania azbestu.
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 4 września 2014 roku nr ILPP5/443-152/14-4/PG.
Sytuacja Podatnika
O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która chce przystąpić do programu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z części budynków mieszkalnych i gospodarczych. Usługa będzie polegała na demontażu pokryć azbestowych. Usługa demontażu jest ściśle związana z unieszkodliwieniem powstałego odpadu wraz z jego transportem i utylizacją.
Usuwanie odpadów zawierających azbest wykonywane będzie przez firmę wyłonioną w postępowaniu przetargowym. Zakres prac będzie obejmował: demontaż wyrobów azbestowych, pakowanie oraz transport na odpowiednie składowisko odpadów.
Środki finansowe na realizację tego zadania pochodzić będą z WFOŚiGW w wysokości 85% dofinansowania. Pozostałe 15% pokrywane będzie ze środków mieszkańców. W tym celu z mieszkańcami będą zawarte umowy i na kwotę odpowiadającą wysokości udziału w wykonywanej usłudze zostaną wystawione faktury VAT z odpowiednią stawką podatku VAT.
W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy będzie mogła skorzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących usługę usuwania azbestu.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Udzielając odpowiedzi organ podatkowy wskazał, iż w odrębnej interpretacji wydanej dla Gminy 4 września 2014 roku nr ILPP5/443-152/14-3/PG – zostało rozstrzygnięte, że usługa demontażu pokryć azbestowych świadczona na rzecz właścicieli budynków na podstawie zawartej z nimi umowy cywilnoprawnej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie korzystająca ze zwolnienia od tego podatku.
Jednocześnie w ww. interpretacji organ podatkowy stwierdził, że dofinansowanie otrzymane przez Gminę na realizację zadania polegającego na usuwaniu wyrobów zawierających azbest, będzie wchodzić do podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ww. ustawy i tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Gmina od uzyskanej dotacji powinna odprowadzić podatek VAT.
Zatem dokonując analizy opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów podatkowych organ podatkowy uznał, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ wydatki poniesione na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z części budynków mieszkalnych i gospodarczych związane będą z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków na usunięcie wyrobów azbestowych, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.