Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Gmina będzie mogła skorzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących usługę usuwania azbestu.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 4 września 2014 roku nr ILPP5/443-152/14-4/PG.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która chce przystąpić do programu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z części budynków mieszkalnych i gospodarczych. Usługa będzie polegała na demontażu pokryć azbestowych. Usługa demontażu jest ściśle związana z unieszkodliwieniem powstałego odpadu wraz z jego transportem i utylizacją.

Usuwanie odpadów zawierających azbest wykonywane będzie przez firmę wyłonioną w postępowaniu przetargowym. Zakres prac będzie obejmował: demontaż wyrobów azbestowych, pakowanie oraz transport na odpowiednie składowisko odpadów.

Środki finansowe na realizację tego zadania pochodzić będą z WFOŚiGW w wysokości 85% dofinansowania. Pozostałe 15% pokrywane będzie ze środków mieszkańców. W tym celu z mieszkańcami będą zawarte umowy i na kwotę odpowiadającą wysokości udziału w wykonywanej usłudze zostaną wystawione faktury VAT z odpowiednią stawką podatku VAT.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy będzie mogła skorzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących usługę usuwania azbestu.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy wskazał, iż w odrębnej interpretacji wydanej dla Gminy 4 września 2014 roku nr ILPP5/443-152/14-3/PG – zostało rozstrzygnięte, że usługa demontażu pokryć azbestowych świadczona na rzecz właścicieli budynków na podstawie zawartej z nimi umowy cywilnoprawnej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie korzystająca ze zwolnienia od tego podatku.

Jednocześnie w ww. interpretacji organ podatkowy stwierdził, że dofinansowanie otrzymane przez Gminę na realizację zadania polegającego na usuwaniu wyrobów zawierających azbest, będzie wchodzić do podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ww. ustawy i tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Gmina od uzyskanej dotacji powinna odprowadzić podatek VAT.

Zatem dokonując analizy opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów podatkowych organ podatkowy uznał, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ wydatki poniesione na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z części budynków mieszkalnych i gospodarczych związane będą z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków na usunięcie wyrobów azbestowych, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.