Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

December 16, 2013

Dopłata do biletu wstępu za korzystanie z okularów 3D a stawka VAT

0 1308

Dopłata za film 3D, umożliwiająca skorzystanie z okularów 3D, pobierana wraz z biletem wstępu na seans kinowy wyświetlany w technologii 3D powinna zostać opodatkowana taką samą stawką podatku od towarów i usług jak sprzedaż biletu wstępu, jako stanowiąca nierozerwalny element usługi wstępu na seans kinowy wyświetlany w technologii 3D.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 6 listopada 2013 roku nr IPTPP1/443-675/13-2/RG.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która prowadzi działalność polegającą na wyświetlaniu filmów, w tym filmów w technologii 3D. Bilety wstępu na seanse filmowe opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% jako „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu: do obiektów kulturalnych”.

Aktualnie, do biletów wstępu na seanse filmowe wyświetlane w technologii 3D doliczana jest dopłata stała związana z korzystaniem z okularów 3D, które są niezbędne do właściwego odbioru projekcji trójwymiarowych. W najbliższym czasie Spółka planuje wprowadzenie do swoich kin nowego systemu wyświetlania filmów w technologii 3D, który nie jest w pełni kompatybilny z innymi systemami tego typu. W efekcie, jedynie okulary 3D dostosowane do tego systemu gwarantują w pełni poprawny odbiór obrazu 3D. Jednocześnie, w odróżnieniu do okularów 3D dostosowanych do poprzedniego systemu wyświetlania filmów, okulary przystosowane do nowego systemu charakteryzują się znacznie mniejszą trwałością. W konsekwencji, niejednokrotnie już po jednym seansie filmowym nie jest możliwe ich ponowne użycie.

W związku z planowaną zmianą systemu wyświetlania filmów w technologii 3D, Spółka planuje również zmianę sprzedaży biletów na filmy 3D. Podatnik zamierza wprowadzić model sprzedaży, gdzie klient przy zakupie biletów na film 3D, po uiszczeniu stosownej dopłaty, będzie miał możliwość skorzystania z okularów 3D. Celem przedstawienia struktury opłat można przyjąć, że planowana dopłata za okulary 3D wyniesie ok. 3-4 PLN, podczas gdy opłata za wstęp na seans filmowy wynosić będzie ok. 25-30 PLN. W odróżnieniu jednak do aktualnie funkcjonującego modelu, z uwagi m.in. na obniżoną trwałość okularów 3D wpływającą na możliwość ich ponownego wykorzystania, po zakończonym seansie, klient będzie uprawniony do zatrzymania otrzymanych przy zakupie biletu okularów 3D. Klient, który będzie posiadał własne okulary nie będzie zmuszony uiszczać dopłaty za film 3D przy nabyciu biletu wstępu na seans kinowy wyświetlany w nowym systemie technologii 3D.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy opisana w zdarzeniu przyszłym dopłata za film 3D, umożliwiająca skorzystanie z okularów 3D, pobierana wraz z biletem wstępu na seans kinowy wyświetlany w technologii 3D, powinna zostać opodatkowana taką samą stawką podatku od towarów i usług, jak sprzedaż biletów wstępu na seans kinowy, jako element jednego świadczenia złożonego.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W świetle obowiązujących regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego organ podatkowy stwierdził, że sprzedaż biletów do kina oraz dodatkową dopłatę umożliwiającą skorzystanie z okularów 3D należy traktować jako jednolite świadczenie, bowiem skorzystanie z okularów 3D będzie stanowiło jego integralną część, a nie całkiem osobny towar. Powyższe wynika z faktu, iż dopłata za skorzystanie z okularów 3D będzie pozostawała w określonym związku funkcjonalnym z usługą główną, jaką będzie sprzedaż biletów i będzie niezbędna do korzystania z usługi obejrzenia filmu w technologii 3D. W takim bowiem przypadku dopłata za skorzystanie z okularów 3D, będzie pozostawała w nierozerwalnym związku funkcjonalnym ze sprzedażą biletów na seans filmowy, stanowiąc jego integralną część, co powoduje, że ww. czynność sprzedaży biletów z dołączonymi okularami 3D, należy traktować jako jedno świadczenie, obejmujące świadczenie usługi głównej wraz z pomocniczo dołączonymi do niej okularami, dzielącymi los prawny świadczenia głównego. Co istotne, załączone okulary 3D – zgodnie z ich przeznaczeniem – będą niezbędne do obejrzenia filmu w technologii 3D jako świadczenia głównego. Pomiędzy bowiem sprzedażą biletów jako świadczeniem głównym i dopłatą za skorzystanie z okularów 3D będzie zachodziła faktyczna i trwała więź gospodarcza, wskazująca, że okulary będą musiały być używane jako rzecz pomocnicza w stosunku do świadczenia głównego.

Zatem dopłata umożliwiająca skorzystanie z okularów 3D, pobierana wraz z biletem wstępu na seans kinowy wyświetlany w technologii 3D nie będzie stanowiła dodatku do sprzedaży biletów na seans filmowy w technologii 3D, lecz będzie nierozerwalnym funkcjonalnie, pomocniczym elementem usługi głównej, polegającej na sprzedaży biletów, umożliwiającym obejrzenie filmu. W efekcie sprzedaż biletów na seans kinowy wyświetlany w technologii 3D i dopłata za skorzystanie z okularów 3D będzie stanowiła świadczenie złożone, a jej podstawowym elementem, determinującym sposób opodatkowania VAT będzie czynność sprzedaży biletów.

Jednocześnie organ podatkowy wskazał, iż w interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-864/12-3/RG, potwierdził, iż świadczone przez Spółkę usługi wstępu do kin na podstawie sprzedawanych biletów w celu obejrzenia wyświetlanych w nich filmów są usługami, o których mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te podlegają zatem do dnia 31 grudnia 2013r. opodatkowaniu podatkiem VAT według preferencyjnej stawki w wysokości 8%.

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.