Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

June 1, 2017

Dopuszczalna liczba stosowanych przez podatnika kas rezerwowych

0 936

Obecnie prowadzę 2 sklepy odzieżowe. Do końca maja 2017 roku miałem ich 5, ale z 3 sklepów musiałem zrezygnować, ponieważ wypowiedziano mi dzierżawę lokali. Mam zamiar ponownie otworzyć takie sklepy, ale nie wiem kiedy i czy w ogóle to nastąpi. Czy do 2 obecnie użytkowanych kas mogę mieć 3 kasy rezerwowe (czy muszę jedną zlikwidować skoro nie ma pewności, że znów będzie 5 punktów sprzedaży) i czy w tej sytuacji muszę spełnić jakieś dodatkowe warunki?

ODPOWIEDŹ

Nie ma Pan obowiązku likwidować żadnej z kas jednak wszystkie powinny być zgłoszone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, jako kasy rezerwowe (przy uwzględnieniu zmiany adresu ich instalacji) i będą one podlegać takim samym obowiązkom jak stosowane przez Pana podstawowe kasy rejestrujące

UZASADNIENIE

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany stosować rezerwową kasę rejestrującą, a w przypadku, gdy nie jest to możliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży (ust. 3 cytowanego artykułu). Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i aktów wykonawczych nie określają kryteriów ilościowych dotyczących stosowania kas rezerwowych. To podatnik, uwzględniając względy ekonomiczne decyduje o tym czy w prowadzonej działalności mogą mu być potrzebne kasy rezerwowe - w tym przypadku liczba ta jest uzasadniona rodzajem i wielkością prowadzonej działalności generującej tym samym potrzeby podatnika. Nie zawsze jednak przyjęte przez podatnika prognozy znajdują potwierdzenie w rzeczywistości, ale funkcją kasy rezerwowej jest trwanie w ciągłej gotowości w sytuacji, gdy taka konieczność zaistnieje i tak jak w tym przypadku może to nastąpić. Specyfika użytkowania kas rezerwowych polega więc na tym, iż kasy te, jako zapasowe będą uruchamiane tylko w razie konieczności np. w przypadku awarii kasy podstawowej, sprzedaży okazjonalnej nieprowadzonej codziennie itp. W zaistniałej sytuacji tymczasowa liczba kas rezerwowych jest związana z brakiem lokali, w których mógłby Pan kontynuować sprzedaż odzieży.

Stosowanie rezerwowych kas fiskalnych jest obłożone takimi samymi warunkami, jak stosowanie kas podstawowych. Identycznie zatem m.in.:

  • muszą spełniać te same kryteria i warunki techniczne (rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące),

  • drukowane przez kasy paragony oraz raporty fiskalne dobowe powinny zawierać wszystkie wymagane rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących informacje,

  • program pracy kasy musi również posiadać określone rozporządzeniem funkcje, które jednocześnie uniemożliwiają niepożądane działania kasy np. anulowanie paragonu po jego akceptacji,

  • za dzień i miesiąc, w których prowadzona była sprzedaż ewidencjonowana na kasie rezerwowej, należy drukować raporty dobowe i miesięczne,

  • kasy te podlegają fiskalizacji i zgłoszeniu danych dotyczących kasy w terminie 7 dni do naczelnika urzędu skarbowego w celu nadania numeru ewidencyjnego,

  • poddawane są obowiązkowemu przeglądowi technicznemu,

  • w przypadku zakończenia pracy w trybie fiskalnym podlegają obowiązkowi odczytania ich pamięci fiskalnej.

Jednocześnie podatnicy stosujący kasy są obowiązani dostosowując się do zapisów §14 ust. 5 i ust. 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

  • w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy informować o  tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr  2 do rozporządzenia,

  • w  przypadku zmiany miejsca używania kasy zapewnić:

    • dokonanie zmiany w  książce kasy w  zakresie określenia miejsca używania kasy oraz

    • dokonanie zmiany danych zapisanych w  pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana.

Mając na uwadze opis zawarty w pytaniu należy zastanowić się ile docelowo kas rejestrujących będzie Pan potrzebował do prawidłowego funkcjonowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Jeżeli nie nastąpi wznowienie sprzedaży w 3 sklepach to pozostawienie 2 kas podstawowych i 2 rezerwowych wydaje się najsłuszniejszym rozwiązaniem (jedna kasa po dokonaniu obowiązkowego odczytu pamięci kasy, o którym pisaliśmy powyżej może zostać zlikwidowana). Jeśli jednak, chociaż jedna placówka wznowi sprzedaż to nadal można pozostawić dwie kasy rezerwowe i tym samym na chwilę obecną żadna kasa nie będzie zlikwidowana.

Podsumowując, nie ma Pan obowiązku likwidacji kas nawet w przypadku gdy nie zostanie wznowiona działalność w żadnym z poprzednio funkcjonujących sklepów. Jedynym uzasadnieniem mogą być względy ekonomiczne, ponieważ utrzymanie kas w ciągłej gotowości do pracy generuje dodatkowe koszty. Aby wszystkie obowiązki zostały dopełnione należy dokonywać obowiązkowych przeglądów technicznych, zgłosić zmianę miejsca instalacji kas w sytuacji zmiany ich adresu użytkowania/przechowywania oraz poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego, iż kasy będą stanowiły urządzenia rezerwowe. W przypadku podjęcia decyzji o likwidacji bezwzględnie należy dokonać odczytu pamięci urządzenia przez uprawniony serwis kas w wyniku którego nastąpi spisanie z tej czynności protokołu przez urzędnika i wyrejestrowanie z ewidencji CEKR.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 1 i 3 ustawy o VAT, § 14 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z  dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących.