Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KONTROLE I POSTĘPOWANIA PODATKOWE

August 31, 2016

Dostawa kodów do gier do odbiorców poza terytorium kraju

0 1051

W trakcie kontroli podatkowej zakwestionowano świadczenie usług - dostawę kodów do gier w formie elektronicznej do odbiorców na terytorium Unii Europejskiej oraz spoza UE. Podatnik wykazywał to świadczenie usług jako NP, a od zakupów gier komputerowych w pudełkach w Polsce wykazywał zwrot VAT na rachunek bankowy. Z powodu braku udowodnienia, że kody do gier zostały wysłane elektronicznie do odbiorców, organ podatkowy zakwestionował te transakcje. Jak mam to udowodnić, mam e-maile do odbiorców?

ODPOWIEDŹ

W trakcie kontroli podatkowej należy przedłożyć wszelkie dokumenty potwierdzające, że kody dostępu do gier zostały wysłane w formie elektronicznej i dostarczone do odbiorcy. Stwierdzone przez organ podatkowy nieprawidłowości powinny być opisane w protokole z kontroli.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług usługami elektronicznymi są usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 roku ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. f rozporządzenia, do usług świadczonych drogą elektroniczną zalicza się w szczególności usługi wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W punkcie 4 przedmiotowego załącznika, pod literą e, wymienione zostały usługi uzyskiwania dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni. W przypadku świadczenia przez Podatnika usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, na rzecz podatników mających siedzibę poza terytorium kraju na fakturach umieszcza się adnotację, że podatek VAT rozlicza nabywca usługi i usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju, zgodnie z dyspozycją art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

Z opisu wynika, że Podatnika świadczone usługi wykazywał jako niepodlegające opodatkowaniu na terytorium kraju, czyli odbiorcami Podatnika są podmioty prowadzące działalność gospodarczą nabywające kody na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (tj. zgodnie z definicją zawartą w art. 28a ustawy osoby prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, zarówno w w innych państw członkowskich oraz państwach trzecich) jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Z kolei, jak wynika z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Stosownie do art. 281 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie czy podmiot kontrolowany wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowi skorzystanie przez podatnika z prawa mającego bezpośredni wpływ na poprawne wywiązywanie się z obowiązków wynikających z przepisów. Obowiązkiem kontrolujących jest stwierdzenie w trakcie prowadzonych czynności, czy stwierdzony przez nich stan faktyczny uprawnia podatnika do skorzystania z powyższych praw. W przypadku gdy nie mogą tego ustalić samodzielnie przysługuje im uprawnienie żądania od podatnika określonych wyjaśnień. Należy mieć świadomość, że to podatnik, a nie kontrolujący posiada pełną wiedzę związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą. Kontrolujący ustalają stan faktyczny jedynie ex-post na podstawie ksiąg i dowodów źródłowych przedłożonych przez podatnika. To co jest zatem oczywiste dla podatnika nie koniecznie musi być oczywiste dla kontrolujących.

Z ustawy o VAT wynika, iż aby można było skorzystać z odliczenia VAT o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik musi posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu poza terytorium kraju, nie wynika natomiast, jakie dokładnie dokumenty powinien posiadać podatnik świadczący usługi elektroniczne. Jednak w trakcie kontroli należy przedłożyć wszystkie dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji, ponieważ sama faktura nie jest wystarczającym dowodem jej wykonania.

Z treści art. 28b ust. 1 ustawy wynika, że usługodawca w celu prawidłowego opodatkowania usługi winien posiadać w swojej dokumentacji informacje pozwalające na prawidłowe określenie statusu podmiotów będących nabywcami tych usług. Ponadto, w przypadku każdej transakcji należy zebrać dokumenty, aby możliwe było ustalenie, jaki podmiot kupił dany kod oraz potwierdzenie, że sprzedane kody zostały faktycznie wysłane do odbiorcy. Na początku współpracy z danym kontrahentem należy zweryfikować fakt zarejestrowania przez ten podmiot działalności gospodarczej we właściwym rejestrze, uzyskując najlepiej dokumenty rejestrowe kontrahenta. Następnie należy zwrócić szczególną uwagę na fakt dokładnego rejestrowania wszelkich czynności związanych ze sprzedażą kodów do gier w formie elektronicznej.

Zdaniem Redakcji, biorąc pod uwagę również indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP2/4512-1186/15/AK z dnia 19.02.2016 dla udokumentowania dokonywanych transakcji Podatnika powinien gromadzić następujące dokumenty potwierdzające w pierwszej kolejności dokonywane nabycia, tj.:

  • zamówienia na kupowane kody, skierowane przez Podatnika do dostawcy,

  • faktury zakupu kodów,

  • potwierdzenia zapłaty za kody, będące przedmiotem zakupu dokonanego przez Podatnika,

  • w zależności od sposobu nabycia kodów - różnego rodzaju potwierdzenia otrzymania zakupionych kodów, w szczególności mogą to być: potwierdzenia zakupów otrzymane na adres e-mail i inne.

W odniesieniu do dokumentowania sprzedaży:

  • e-maile wysłane do odbiorców, zestawienie kodów w postaci ciągu znaków lub jako zdjęcia/skany poszczególnych kodów,

  • skierowane do Podatnika zamówienie oraz potwierdzenie wysłania kodów pocztą elektroniczną (w przypadku sprzedaży poprzez wysyłkę kodów na e-mail klienta),

  • wystawione przez Podatnika faktury sprzedaży,

  • potwierdzenia przelewów dokonanych przez nabywcę kodów zgodne z wartościami wykazanymi na fakturach wystawionych przez Podatnika.

Przedłożenie powyższych dokumentów w trakcie kontroli podatkowej powinno być wystarczające na potwierdzenie wykonania świadczonych usług na rzecz podatników mających siedzibę poza terytorium kraju i przyjęcie, że sprzedaż taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju, zgodnie z dyspozycją art. 28b ust. 1 ustawy.

Dodatkowo, Podatnik jako usługodawca w celu określenia statusu podmiotów, na rzecz których wykonuje swoje usługi, powinien uzyskać od tych podmiotów odpowiednie informacje umożliwiające ich identyfikację jako podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT i starać się pozyskać takie informacje we własnym zakresie oraz z zachowaniem należytej staranności dokonać ich weryfikacji.

Należy pamiętać, że organy podatkowe w ramach współpracy międzynarodowej wysyłają zapytania do administracji podatkowych innych państw z prośbą o przeprowadzenie kontroli u kontrahenta kontrolowanego podmiotu, który posiada siedzibę poza terytorium kraju. Możliwe, że w przedmiotowej sprawie przeprowadzone kontrole przez organy administracyjne innych państw wykazały nieprawidłowości u kontrahentów Podatnika, co spowodowało zakwestionowanie przedmiotowych transakcji. Ustalenie stanu faktycznego oraz wszelkie nieprawidłowości zostaną opisane w protokole z kontroli, do których Podatnika ma prawo złożyć zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu.

Marta Rusin

Podstawa prawna: art. 2 pkt 26, art. 28 a i 28 b ust. 1, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.