Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , NIERUCHOMOŚCI

January 14, 2013

Dostawa nieruchomości nie objętej miejscowym planem zagospodarowania

0 948

Sprzedaż nieruchomości niezabudowanej, dla której nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2012 roku nr IPTPP2/443-837/12-4/IR.

Sytuacja podatnika

Gmina (podatnik VAT) była właścicielem niezabudowanej nieruchomości. W dniu 29 lutego 2012 r. odbył się przetarg ustny na sprzedaż tej niezabudowanej nieruchomości. Z regulaminu przetargu wynika, że cena wywoławcza nieruchomości zawiera podatek VAT 23%.

W operacie szacunkowym zostało zapisane, że ww. nieruchomość według ewidencji gruntów stanowi użytek S R IIIb (sad na gruntach ornych). Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy, nieruchomość w części położona jest w terenie o charakterze parkingu - dopuszczona jest lokalizacja usług związanych z obsługą ruchu tranzytowego; w części nieruchomość położona jest w obszarze łąk i pastwisk Nieruchomość nie posiada dostępu do drogi publicznej. W jej otoczeniu występują nieruchomości niezabudowane oraz zabudowa skupiona, wzdłuż której biegnie wodociąg, linia energetyczna, telefon, a ponadto gazociąg i kanalizacja sanitarna. Dla obszaru, w którym położona jest nieruchomość, brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość z uwagi na brak dostępu do drogi publicznej i niekorzystny kształt nie może być samodzielną działką, która w części, zgodnie ze studium, mogłaby być przedmiotem zabudowy. Nieruchomość ta może służyć poprawie zagospodarowania działki sąsiedniej.

Na fakturach sprzedaży nieruchomości zastosowano 23% stawkę VAT.

W dniu 03 kwietnia 2012 r. została sporządzona umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego, do której przedłożono zaświadczenie z informacją, że dla przedmiotowej nieruchomości brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 7 maja 2012 r. do Urzędu wpłynęło pismo złożone przez Kupujących, o zwrot pobranego podatku VAT od wyżej opisanej transakcji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano pytania:

  1. Czy sprzedaż nieruchomości, na którą składa się działka Nr … obręb … została prawidłowo opodatkowana stawką 23% w odniesieniu do całości nieruchomości...

  2. Jeśli stanowisko zaprezentowane w odniesieniu do pytania nr 1 nie jest prawidłowe, Wnioskodawca wnosi o odpowiedź na pytanie, czy zastosowanie znajdzie zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT i w jakim zakresie oraz czy Wnioskodawca ma prawo do skorygowania faktury VAT …

Gmina uważa, że to czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej powinna podlegać zwolnieniu z VAT, czy też powinna być opodatkowana w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego właściwym jest odwołanie się do studium uwarunkowań i kierunku zagospodarowania przestrzennego.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Analiza przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyraźnie wskazują, że charakter danego terenu wyznacza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jeżeli natomiast brak jest miejscowego planu zagospodarowania decyduje zakwalifikowanie danego obszaru w ewidencji budynków i gruntów, chyba że z datą późniejszą została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Natomiast odnosząc się do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego należy wskazać, iż zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym studium nie jest aktem prawa miejscowego. Postanowienia studium mają charakter nienormatywny, są bowiem kierowane do organów gminy i bezpośrednio nie kształtują sytuacji prawnej podmiotów spoza systemu administracji publicznej, nie mogą wpływać na sytuację prawną obywateli i ich organizacji. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego, określa jedynie politykę przestrzenną gminy i wiąże wewnętrzne organy gminy w ich planach przy sporządzaniu projektów planów miejscowych. Można zatem stwierdzić że odnosi się jedynie do kierunku i sposobu działania organów i jednostek pozostających w systemie organizacji aparatu gminy przy sporządzaniu projektu przyszłego planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Studium jest jednym z etapów poprzedzających uchwalenie planu i nie może tym samym w żadnym przypadku stanowić podstawy do wydawania decyzji. W związku z powyższym, iż studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie jest źródłem prawa miejscowego, nie może być podstawą przy ustalaniu prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że sprzedaż nieruchomości niezabudowanej, dla której nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w odniesieniu do całości nieruchomości. Tym samym sprzedaż przedmiotowej nieruchomości została przez Wnioskodawcę nieprawidłowo opodatkowana 23% stawką podatku.

Jednocześnie wskazać należy, iż Zainteresowany będzie zobowiązany do skorygowania wystawionych faktur, na których została podana nienależna kwota podatku należnego poprzez wystawienie faktur korygujących.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, art. 20 ust. 1 pkt 1, art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.