Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA

March 1, 2018

Dotacja na Zieloną Szkołę w świetle ustawy o podatku od towarów i usług

0 1001

Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji prowadzi działalność statutową w zakresie kultury, sportu, edukacji przyrodniczo-ekologicznej oraz działalność gospodarczą - stosuje prewspółczynnik przy odliczaniu podatku VAT od zakupów. W 2018 roku ma otrzymać dotację z WFOŚiGW na pobyt połączony z warsztatami edukacyjnymi dzieci w Zielonej Szkole. Z tytułu pobytu grup szkolnych nie będzie sprzedaży ponieważ wszystkie koszty z tym związane będą pokryte dotacją. W związku z tym mamy pytanie:

  1. Czy mamy obowiązek zastosowania prewspólczynnika przy nabyciu towarów i usług dotyczących pobytu dzieci?

  2. Czy w tym przypadku dotację należy opodatkować?

ODPOWIEDŹ

1. Gmina nie ma obowiązku zastosowania prewspółczynnika do zakupów związanych z Zieloną Szkołą.

2. Gmina nie ma obowiązku opodatkowania dotacji otrzymanej na pobyt dzieci w Zielonej Szkole.

UZASADNIENIE

1. Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w stosunku do tych nabyć, które są dokonywane przez podatnika VAT i które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednak w sytuacji, gdy podatnik nabywa towary i usługi służące do celów związanych z działalnością, jak i do celów innych niż działalność i nie może przypisać tych zakupów w całości do działalności gospodarczej, to kwotę podatku do odliczenia musi obliczyć stosując preproporcję (zgodnie z zasadami określonymi w art.86 ust. 2a-2h ustawy o VAT).

Z pytania zawartego przez Czytelnika wynika, że Gmina będzie ponosiła wydatki na Zieloną Szkołę, a wydatki te będą służyły do celów innych niż działalność gospodarcza – zadania własne Gminy. W związku z tym, że nabywane towary lub usługi będą wykorzystywane tylko do celów statutowych Gminy (do celów innych niż działalność gospodarcza), to Gmina nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika. Bowiem prewspółczynnik należy stosować tylko w przypadku, gdy podatnik nabywa towary i usługi służące do celów związanych z działalnością, jak i do celów innych niż działalność i nie może przypisać tych zakupów w całości do działalności gospodarczej.

2. W myśl art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu danego świadczenia. Czynnikiem decydującym o tym, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, a nie tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym, jest określenie, czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia lub dostawy towarów. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Tak jest w przypadku dotacji otrzymanej na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Dotacja przyznawana na zadanie publiczne, nie jest zatem bezpośrednią dopłatą do ceny towaru lub usługi sprzedawanych w toku wykonywania tego zadania (jest przekazywana na cele, które nie polegają na świadczeniu odpłatnych usług lub dokonywaniu sprzedaży), co oznacza, że dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zaznaczyć, iż do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania obejmujące czynności wymienione w pytaniu, tj. w zakresie kultury, sportu, edukacji (co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W celu wykonywania zadań – na podstawie art.9 ust. 1 ww. ustawy – gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji wykonuje zadania powierzone przez macierzystą jednostkę, Gminę, i nie świadczy na jej rzecz usług. Dotacja wykorzystywana jest na pokrycie kosztów ponoszonych zadań własnych. Nie jest związana z dostawą towarów ani usług oraz nie ma wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji.

Odnosząc powołane przepisy do postawionego pytania należy zatem uznać, że przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: Nie wykazuje się czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.5 ust. 1 pkt 1, art.29a ust.1, art.86 ust.1 i ust.2a-2h ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.