Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

July 31, 2016

Duplikat zawiadomienia o nadaniu numeru kasie fiskalnej

0 1277

Otrzymałem z urzędu skarbowego zawiadomienie w sprawie nadania numeru ewidencyjnego kasie, ale dokument zagubiłem i nie naniosłem numeru na użytkowaną kasę. Dodatkowo składając w urzędzie formularze zgłoszeń nie sporządziłem ich kopii a biuro rachunkowe prowadzące moją dokumentację nie chce mi odliczyć ulgi, gdyż twierdzi, że nie ma pewności, czy złożyłem oświadczenie o ilości stanowisk kasowych. Kontaktowałem się telefonicznie z urzędem skarbowym i polecono mi złożyć w tej sprawie wniosek. Wniosek został złożony, nic nie płaciłem, minęło już półtora miesiąca i nie otrzymałem tych dokumentów, ale nie odebrałem 2 listów z urzędu, ponieważ wyjeżdżałem. Co mam dalej robić?

ODPOWIEDŹ

Najprostszym rozwiązaniem jest kontakt osobisty z pracownikiem urzędu skarbowego zajmującego się wskazaną sprawą celu ustalenia czy prowadzone postępowanie zostało zakończone pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia i ewentualnie złożenie w tej sprawie nowego wniosku z należną opłatą skarbową.

UZASADNIENIE

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej - opłacie skarbowej podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek. Jednocześnie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż obowiązek zapłaty opłaty skarbowej przy tej czynności powstaje – z chwilą dokonania zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej.

Natomiast zgodnie z art. 169 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia. Przepis ten ma zastosowanie również, jeżeli strona nie wniosła opłat, które zgodnie z odrębnymi przepisami powinny zostać uiszczone z góry (art. 169 § 2 ww. ustawy). Artykuł 169 § 4 Ordynacji podatkowej stanowi, iż organ podatkowy wydaje postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia, na które przysługuje zażalenie.

W myśl art. 150 § 1 pkt 1 ustawy, w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 148 § 1 lub art. 149 operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej – w przypadku doręczenia pisma przez operatora pocztowego. Jednocześnie zapis § 4 wyżej cytowanego artykułu stanowi, iż w przypadku niepodjęcia pisma, doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

W związku z faktem, iż do złożonego podania nie zostały dołączone dowody poniesienia ww. opłaty skarbowej za sporządzenie przez organ podatkowy kopii lub odpisu dokumentu –najprawdopodobniej skierowano do Pana wezwanie do usunięcia braków wniosku i uiszczenia należnych opłat w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Wezwanie kierowane jest na adres zamieszkania lub podany przez podatnika adres korespondencyjny i jeśli nie zostało przez Pana odebrane to uznaje się, iż zostało doręczone w trybie administracyjnym i pozostawia w aktach sprawy.

Artykuł 126 Ordynacji określa pisemną formę załatwiania spraw podatkowych, które powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca (art. 139 § 1 Ordynacji). Organ podatkowy, który nie załatwi sprawy w przewidzianym terminie (nawet, jeżeli zwłoka nastąpiła z przyczyn zupełnie niezależnych od tego organu), ma obowiązek zawiadomić o tym stronę postępowania (art. 140 § 1 i 2 Ordynacji). Ponadto organ musi poinformować stronę o przyczynach zwłoki i wskazać nowy termin, w którym sprawa zostanie załatwiona.

W związku z nieodebraniem wezwania do uiszczenia opłaty skarbowej nie uzupełnił Pan braków w podaniu to naczelnik urzędu skarbowego wysyłając stosowne dokumenty mógł:

  • przedłużyć termin załatwienia sprawy zgodnie z zapisem art. 140 § 1 i 2 Ordynacji (w sytuacji gdyby termin do jej załatwienia upływał przed dniem wyznaczonym do usunięcia braków wniosku) lub

  • od razu postanowił pozostawić Pana wniosek bez rozpatrzenia stosując zapis art. 169 § 4 Ordynacji.

Podsumowując powyższe, ponieważ nie odebrał Pan wystosowanych do Pana pism i nie jest Pan poinformowany o trybie załatwienia sprawy wszczętej na Pana wniosek to w związku z tym utrudnione jest zastosowanie środków odwoławczych. Najprostszym zatem rozwiązaniem jest kontakt osobisty z pracownikiem urzędu skarbowego zajmującego się Pana sprawą w celu ustalenia, czy tok postępowania został zakończony i podanie pozostawiono bez rozpatrzenia w aktach sprawy oraz ewentualne złożenie nowego wniosku z należną opłatą skarbową w wysokości 0,60zł za kopię jednostronną dokumentu formatu A4 lub 0,80zł za kopię dwustronną formatu A4 zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za sporządzenie kopii oraz odpisu dokumentów.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 1 ust. 1 pkt 1a, art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U z 2015r. poz. 783 ze zm.), §1 pkt 1, 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 roku w sprawie wysokości opłaty za sporządzenie kopii oraz odpisu dokumentów Dz.U. z dnia 24 grudnia 2015 roku, poz. 2182), art. 126, 139 § 1, art. 140 § 1 i 2, art. 150 § 1 pkt 1 i § 4, art. 169 § 1, § 2 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 613).