Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ

October 9, 2015

Działania aktywizacyjne dla bezrobotnych a stawka VAT

0 788

Przeprowadzane przez Stowarzyszenie czynności prowadzące do przygotowania uczestnika projektu do wejścia na otwarty rynek pracy, stanowiące kompleksowe usługi szkoleniowe, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 20 lipca 2015 roku nr IBPP1/4512-359/15/AW.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciło się Stowarzyszenie, czynny podatnik VAT, które wraz z Towarzystwem utworzyło Konsorcjum w celu ubiegania się o realizację zamówienia publicznego. Konsorcjum zobowiązało się do wykonania usługi świadczenia działań aktywizacyjnych w sposób zmierzający do doprowadzenia do zatrudnienia i utrzymania w zatrudnieniu osób bezrobotnych.

W ramach działań aktywizacyjnych planowane jest zastosowanie różnorodnych, powiązanych ze sobą i uzupełniających się metod, form i narzędzi pracy z bezrobotnymi. W celu dostosowania działań aktywizacyjnych do indywidualnych potrzeb osób bezrobotnych zaplanowano wsparcie podstawowe i fakultatywne. Etap diagnostyczny obejmujący opracowanie diagnozy zawodowej pozwoli na zaprojektowanie działań aktywizacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb osób bezrobotnych. Doradztwo gospodarcze prowadzone przez specjalistów, przewiduje konsultacje tematyczne, związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej i stanowić będzie odpowiedź na indywidualne potrzeby bezrobotnych.

Faktury z tytułu realizacji zamówienia wystawiane będą przez Stowarzyszenie jako Lidera Konsorcjum, upoważnionego na podstawie zawartej umowy konsorcjum do wystawiania Zamawiającemu faktur z tytułu realizacji zamówienia i przyjmowania płatności.

Głównym i zasadniczym celem świadczonych przez Stowarzyszenie usług, dla którego uczestnicy wezmą udział w programie jest kształcenie zawodowe osób długotrwale bezrobotnych, tj. nabycie lub uaktualnienie umiejętności i wiedzy niezbędnej do zatrudnienia i trwałego utrzymania w zatrudnieniu. Wszystkie inne, wspomagające usługi komplementarne, niestanowiące same w sobie wyłącznie elementów kształcenia, są ściśle związane z zasadniczą usługą szkolenia zawodowego i stanowią jej całość. Ścisły związek tych usług wynika z faktu, że usługa ze względu na złożoność i specyfikę zadania ma mieć charakter kompleksowy, indywidualnie dostosowany do potrzeb bezrobotnego, a jej świadczenie jest uzależnione od wykonania usług komplementarnych np. właściwej diagnozy zawodowej, która pozwoli na zaprojektowanie indywidualnego pakietu szkoleń zawodowych, dostosowanego do potrzeb osoby bezrobotnej.

Wszystkie usługi wymienione we wniosku są komplementarne i niezbędne do wykonania usługi podstawowej – kształcenia zawodowego i stanowią jego całość. Bez udziału tych usług kształcenie zawodowe nie mogłoby być prowadzone w sposób efektywny, skuteczny i trwały ze względu na początkowy brak jasno sprecyzowanego kierunku kształcenia oraz specyfikę pracy z osobą długotrwale bezrobotną.

Usługi objęte przedmiotem wniosku Stowarzyszenie świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty. Stowarzyszenie prowadzi niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

W związku z powyższym Stowarzyszenie zwróciło się do organu podatkowego z zapytaniem, czy ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych na podstawie umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz umowy o świadczenie usług aktywizacji mających na celu doprowadzenie do zatrudnienia osób bezrobotnych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy opisu sprawy organ podatkowy stwierdził, iż przeprowadzane przez Stowarzyszenie czynności prowadzące do przygotowania uczestnika projektu do wejścia na otwarty rynek pracy poprzez wyposażenie go w umiejętności, wiedzę niezbędną do podjęcia pracy oraz wykonywania zawodu, gdzie będzie miał możliwość nabycia i podniesienia kwalifikacji i kompetencji zawodowych, w tym transferowalnych, niwelowania zidentyfikowanych barier, nabycia umiejętności pracy nad sobą w celu np. zminimalizowania lęku przed zmianą swojej sytuacji zawodowej, podniesienia poziomu motywacji i samooceny, wsparcie indywidualnego opiekuna – trenera pracy

w postaci indywidualnych szkoleń zawodowych transferowalnych np. umiejętność pracy w zespole, komunikowania się, ułatwiające adaptację w środowisku pracy, służące niwelowaniu deficytów, jakie Stowarzyszenie będzie wykonywało w ramach działań aktywizacyjnych skierowanych do bezrobotnych można uznać za elementy składowe kompleksowej usługi szkoleniowej. Biorąc powyższe pod uwagę Stowarzyszenie, jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku

o podatku od towarów i usług.