Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , AKTUALNOŚCI

September 5, 2013

Interpelacja dotycząca opodatkowania VAT komputerów przenośnych dla szkół

0 1108

Odpowiedź na interpelację (nr 18265) do ministra finansów z dnia 11 lipca 2013 roku w sprawie spójności polityki rządu na przykładzie VAT na komputery przenośne dla szkół

Szanowny Panie Premierze

W polityce Ministerstwa Edukacji Narodowej duży nacisk kładzie się na cyfryzację procesu edukacyjnego z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu elektronicznego, w tym przede wszystkim w komputery przenośne - laptopy. Jednym z elementów tej polityki jest przyjęcie przez Radę Ministrów uchwały w sprawie rządowego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych ˝Cyfrowa szkoła˝. A więc jest to jasny kierunek polityki rządu w tym zakresie.

Tymczasem polityka fiskalna, również tego samego rządu, którego jest Pan wicepremierem i ministrem finansów, idzie w przeciwnym kierunku. Otóż paradoksem jest sytuacja, w której komputery stacjonarne sprzedawane szkołom mają zerową stawkę VAT, natomiast na komputery przenośne nałożona jest stawka VAT 23%. Potwierdzeniem takiej sytuacji jest interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP2/443-1213/12-2/RR, a także interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPP2/443-704/12-4/MN. Komputer przenośny spełnia te same zadania, co komputer stacjonarny, tyle że jest łatwiejszy w użytkowaniu.

Zdajemy sobie sprawę, że jak zwykle przedstawi Pan Minister uzasadnienie tego paradoksu wymogami dyrektyw Unii Europejskiej. Jednak wydaje się, że obowiązkiem rządu, w tym również Pana Premiera, jest przede wszystkim dbanie o polski interes. A preferencyjna stawka VAT dla wszystkich komputerów (także przenośnych) dostarczanych dla szkół leży w naszym narodowym interesie. Nie zawsze wpływ do budżetu jest wystarczającym argumentem do ograniczania działań, które w dłuższej perspektywie przynoszą niewspółmiernie większe korzyści.

Stąd pytania do Pana Premiera:

  1. Jakie działania zamierza podjąć Pan Premier jako minister finansów, by zapewnić spójność polityki rządu w zakresie informatyzacji procesu edukacyjnego?

  2. Jaka jest wysokość kwoty wpływającej do budżetu państwa z tytułu nałożonego obciążenia podatkiem VAT komputerów przenośnych dostarczanych do szkół w roku 2012 i bieżącym roku?

Z poważaniem Poseł Józef Lassota oraz grupa posłów Warszawa, dnia 24 maja 2013 r.

Odpowiedź na interpelację

Szanowna Pani Marszałek

W związku z pismem z dnia 6 czerwca 2013 r., znak: SPS-023-18265/13, przy którym przekazano interpelację posła Józefa Lassoty oraz grupy posłów w sprawie spójności polityki rządu, na przykładzie VAT na komputery przenośne dla szkół, pragnę uprzejmie przedstawić następujące stanowisko.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania VAT dostaw sprzętu komputerowego, należy na wstępie wyjaśnić, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 w zw. z załącznikiem nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu stawką 0% podlegają (po spełnieniu określonych warunków) dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych oraz dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, tj.:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

  2. drukarki,

  3. skanery,

  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Załącznik ten, stanowiący zamknięty katalog towarów, nie wymienia jednak komputerów przenośnych. W konsekwencji powyższego nie jest możliwe na podstawie ww. przepisów objęcie ich przedmiotową preferencją.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że funkcjonowanie systemu podatku od wartości dodanej (w Polsce funkcjonujący jako podatek od towarów i usług) w państwach członkowskich Unii Europejskiej podlega ścisłej harmonizacji. Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do zapewnienia zgodności krajowych przepisów w zakresie tego podatku z regulacjami wynikającymi z prawa unijnego. Z tych względów również polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami unijnymi, w szczególności z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Powyższa dyrektywa uniemożliwia państwom członkowskim UE dowolne kształtowanie wysokości stawek podatkowych i zwolnień od tego podatku. Dyrektywa ta przewiduje, co do zasady, stosowanie zwolnienia z prawem do odliczenia podatku (funkcjonującego w Polsce jako stawka podatku w wysokości 0%) jako szczególnego rodzaju rozwiązanie mające zastosowanie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (po spełnieniu określonych warunków). Nie przewiduje natomiast takiej możliwości w obrotach krajowych, poza ściśle wymienionym w dyrektywie katalogiem towarów i usług, który jednak nie obejmuje krajowych dostaw np. komputerów przenośnych.

Mając powyższe na uwadze, pragnę także przypomnieć, iż wszelkie działania państw członkowskich, które nie znajdują oparcia w przepisach ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE, narażają je na wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania naruszeniowego w zakresie niezgodnego z postanowieniami prawa unijnego stosowania przepisów VAT oraz skierowanie sprawy przed Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co może ostatecznie prowadzić do nałożenia na Polskę kar finansowych.

Z powyższych względów nie jest zatem możliwe podjęcie przez ministra finansów inicjatywy legislacyjnej mającej na celu objęcie komputerów przenośnych przedmiotową preferencją podatkową, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy.

W kwestii natomiast wysokości wpływów budżetowych z tytułu obciążenia podatkiem VAT komputerów przenośnych dostarczanych do szkół uprzejmie informuję, że konstrukcja podatku od towarów i usług, który jest podatkiem pośrednim, zakłada, że powinien on być nakładany podczas każdego etapu obrotu towarem lub usługą, aż do ostatecznego nabywcy (wielofazowość podatku), równocześnie wpłacie do urzędu skarbowego na poszczególnych etapach podlega tylko nadwyżka podatku należnego z tytułu dokonania opodatkowanej czynności ponad kwotę podatku zapłaconego we wcześniejszych fazach obrotu (potrącalność podatku). Powyższe oznacza, że z fiskalnego punktu widzenia nie jest możliwe określenie wielkości podatku VAT faktycznie zapłaconego do budżetu państwa od komputerów przenośnych dostarczonych do szkół.

Z poważaniemMaciej Grabowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów