Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

February 1, 2016

Jak ująć na fakturze rabat za wcześniejszą płatność

0 1577

Spółka z o.o. kupuje materiały, z których szyje ubrania. Termin płatności do dostawcy krajowego standardowo wynosi 30 dni. Dostawca zaproponował, że, jeżeli będziemy płacili wcześniej, udzieli nam rabatu od ceny. Za każdą fakturę zapłaconą w 14-dniowym terminie dostaniemy 2% rabatu od ceny na fakturze. Jak dostawca ma wystawić faktury, żeby dać nam możliwość wyboru terminu płatności?

ODPOWIEDŹ

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wystawienie przez dostawcę faktury dokumentującej sprzedaż w pełnej wartości (bez uwzględnienia rabatu z tytułu wcześniejszej płatności), a następnie wystawienie faktury korygującej po dokonaniu przez Spółkę płatności w terminie 14 dni i tym samym uzyskaniu prawa do rabatu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.29a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania, co do zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. W myśl art.29a ust.7 pkt 1 ustawy podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty.

W art.106e ust.1 pkt 9-15 ustawy o podatku od towarów i usług wśród obowiązkowych elementów, jakie powinna zawierać faktura ustawodawca wymienił:

  • cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

  • wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

  • stawkę podatku;

  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

  • kwotę należności ogółem.

W indywidualnej interpretacji o sygnaturze ILPP1/4512-1-537/15-2/MD z 9 października 2015 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stanął na stanowisku, że rabat z tytułu wcześniejszej płatności powinien zostać udokumentowany fakturą korygującą, wystawioną przez dostawcę po tym jak odbiorca uzyskał prawo do obniżenia ceny. Zdaniem organu podatkowego „nie można uwzględniać skonta „od razu” w podstawie opodatkowania pierwotnie wystawionej faktury. Dopiero bowiem z chwilą zrealizowania skonta przez kontrahenta (ziszczenia się warunku) staje się ono prawnie skuteczne i tym samym wpływa na podstawę opodatkowania. W konsekwencji czego należy wystawić fakturę korygującą „in minus” do faktury wcześniej wystawionej na rzecz danego klienta.” Co więcej, zdaniem organu podatkowego, dostawca nie może uwzględnić rabatu w fakturze dokumentującej sprzedaż nawet w sytuacji, gdy odbiorca przed jej wystawieniem pisemnie zobowiąże się do wcześniejszej zapłaty należności. W uzasadnieniu swojego stanowiska organ podatkowy wywodził, że: „rabat z tytułu wcześniejszej zapłaty (skonto) ma charakter warunkowy. Jest on przyznawany pod warunkiem zawieszającym – dopiero z chwilą ziszczenia się warunku – w razie wcześniejszej zapłaty udzielany jest rabat. Jeśli zaś warunek ziszcza się już po dostawie, to wówczas rabat jest przyznawany po dokonaniu transakcji. Tym samym trzeba uznać, że nie może być uwzględniany w cenie jednostkowej już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, a zatem również w podstawie opodatkowania. Na tym etapie nie wiadomo bowiem, czy rabat ten faktycznie zostanie przyznany, czy też nie.”

Rozwiązanie proponowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu jest w pełni bezpieczne, jednakże jest również czasochłonne, gdyż wymaga generowania dodatkowych dokumentów, a ponadto pozwala dostawcy na obniżenie podatku należnego dopiero w momencie otrzymania potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez odbiorcę. Zdaniem Redakcji istnieje również inna metoda – dostawca mógłby wykazać na fakturze wartość netto sprzedaży, kwotę podatku oraz wartość należności bez uwzględnienia rabatu, następnie, zgodnie z dyspozycją art.106e ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, wykazać kwotę rabatu z tytułu wcześniejszej płatności a także wartość netto sprzedaży, kwotę podatku oraz wartość należności w wysokości uwzględniającej rabat z tytułu wcześniejszej płatności. Należy podkreślić, że nie jest to rozwiązanie potwierdzone przez organa podatkowe, ale, zdaniem Redakcji, jest zgodne z przepisami ustawy o VAT. Powstaje również pytanie jaką wartość faktury dostawca i nabywca powinni wykazać w swoich ewidencjach. Zdaniem Redakcji, faktury powinny być zaksięgowane w pełnej wartości (bez uwzględnienia rabatu z tytułu wcześniejszej płatności), a ich wartość powinna został obniżona po dokonaniu przez Spółkę płatności w terminie uprawniającym do uzyskania rabatu. Zdaniem Redakcji obniżenie to nie wymaga w takiej sytuacji dodatkowych dokumentów, gdyż po dokonaniu przez Spółkę płatności w terminie 14 dni, w wysokości uwzględniającej rabat to właśnie ta niższa kwota jest podstawą opodatkowania w myśl przepisu art.29a ust.1 i ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Redakcji, rozwiązanie to uwzględnia również przepis art.108 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku lub wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego, jest obowiązana do jego zapłaty. Raz jeszcze podkreślamy jednak, że to stanowisko nie zostało jeszcze potwierdzone przez organa podatkowe.

Istnieje jeszcze trzecie rozwiązanie. W sytuacji, gdy Spółka zechce skorzystać z zaoferowanego przez dostawcę rabatu w odniesieniu do wszystkich wystawionych przez niego faktur i podejmie się zapłaty należności z nich wynikających w terminie 14 dni, może podpisać z dostawcą umowę, w której określą 14-dniowy termin płatności oraz ustalą ceny w wysokości uwzględniającej dwuprocentowy rabat. W takiej sytuacji dostawca będzie wystawiał faktury, na których rabat będzie już uwzględniony w cenie.

Podstawa prawna: art.29a ust.1, ust.7, ust.10 i ust.13, art.106e oraz art.108 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

Ewa Konarska