Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , PODSTAWA OPODATKOWANIA (art. 29-32)

August 29, 2012

Kiedy wykazać zwiększenie VAT należnego z tytułu cofnięcia rabatu

0 989

Podatnik ma prawo do udzielania rabatów z tytułu dokonania zakupów o określonej wartości w fakturach dokumentujących przyszłe dostawy. W sytuacji, gdy kontrahent zwróci towar dający prawo do rabatu, zwiększenia podatku należnego z tytułu cofnięcia rabatu należy dokonać w miesiącu wystawienia faktury korygującej.

 Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443-108/12-4/PR z 4 maja 2012 roku.

Sytuacja podatnika

Do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która, chcąc zwiększyć sprzedaż, wprowadziła mechanizm polegający na zachęcaniu nabywców do dokonywania zakupów poprzez przyznawanie rabatów na kolejne zakupy. W zależności od rodzajów kupowanych towarów, naliczane były punkty rabatowe, które w następnym miesiącu zamieniane były na kwotę rabatu możliwą do wykorzystania w miesiącu zamiany punktów na kwotę (np. punkty naliczane były od zakupów w styczniu, po czym następowała ich zamiana na kwotę pieniężną do wykorzystania w zakupach dokonanych w lutym, z tym, iż nie więcej niż 7 % z kwoty netto każdej faktury). Kwota nie wykorzystanego rabatu nie podlegała zwrotowi w innej formie, ani nie przechodziła na następny miesiąc. Wnioskodawca miał zamiar rozliczać kwoty rabatu poprzez obniżenie ceny sprzedaży poszczególnych towarów znajdujących się na fakturach dokumentujących sprzedaż nowych towarów, do których udzielono rabatu.

Wnioskodawca przewidywał sytuację, w której kontrahent dokona zwrotu towaru, na podstawie którego udzielono mu już rabatu. Wnioskodawca zamierzał dokonywać wtedy korekty wartości sprzedaży poprzez wystawienie faktury korygującej sprzedaż – zwiększającej, przy czym miał zamiar dokonywać zwiększenia podatku należnego w miesiącu powstania przyczyny korekty - tj. zwrotu towaru (zmniejszenia kwoty możliwego rabatu), a nie w miesiącu wystawienia faktury, w której tego rabatu udzielono. Ponieważ rabat miał być udzielany kwotowo, a jego udzielenie było ograniczone procentowo, Spółka planowała wystawienie korekt do ostatnich faktur sprzedaży z miesiąca, w którym rozliczono rabat.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy przyjęty przez nią sposób ustalania i dokumentowania rabatów jest prawidłowy oraz kiedy należy dokonać podwyższenia kwoty podatku należnego z tytułu faktur korygujących dokumentujących utratę prawa do rabatu.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał za prawidłowy opisany przez Spółkę sposób ustalania i dokumentowania rabatów, uznając, że skoro Wnioskodawca zamierza udzielać rabatów przy sprzedaży danych towarów, to udzielony rabat winien znaleźć odzwierciedlenie w fakturze dokumentującej sprzedaż tych konkretnych towarów. Organ zwrócił uwagę na fakt, że w prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego i oznacza, że ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych przez podatników decyzji w zakresie konstruowania umów cywilnoprawnych, w tym także w zakresie sposobów ustalania rabatów.

Organ uznał również za prawidłowe stanowisko Spółki, że w przypadku wystawienia faktury korygującej (dokumentującej utratę prawa do rabatu) podwyższającej kwotę podatku należnego, należy rozliczyć ją w miesiącu jej wystawienia, gdyż przyczyną wystawienia korekty nie jest błąd historyczny lecz zdarzenie mające miejsce w danym okresie.

Podstawa prawna: art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.