Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

April 2, 2013

Kiedy złożyć wniosek o zwrot ulgi z tytułu nabycia kasy

0 957

Od 2010 roku świadczę usługi fryzjerskie i jestem opodatkowany w formie karty podatkowej. W 2012 roku osiągnąłem kwotę obrotu w wysokości 35.000 zł. 19 lutego 2013 roku, jeszcze przed zakupem kasy rejestrującej, złożyłem w urzędzie skarbowym oświadczenie o ilości stanowisk kasowych i obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania od dnia 1 marca oraz wniosek o zwrot ulgi z tytułu nabycia kasy. Czy postąpiłem prawidłowo?

ODPOWIEDŹ

Nie, ponieważ w pierwszej kolejności należy kasę rejestrującą zakupić, ufiskalnić, złożyć wymagane prawem dokumenty oraz rozpocząć ewidencjonowanie w obowiązującym terminie a następnie można złożyć wniosek o zwrot ulgi.  

UZASADNIENIE

Zgodnie z §3 ust.1 pkt 1 obowiązującego od 1 stycznia 2013 roku rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 roku podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z przepisem §7 ust.3 rozporządzenia podatnicy, którzy korzystali ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 roku oraz nie mają prawa do dalszego korzystania z tego zwolnienia na podstawie nowych regulacji, zostali zobligowani do rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem 1 marca 2013 roku. Powyższy przepis dotyczy podatników takich jak Pan, tzn. takich, który rozpoczęli działalność przed 2012 rokiem, w 2012 roku przekroczyli obrót w wysokości 20.000 zł, ale nie przekroczyli obrotu w wysokości 40.000 zł.

Zgodnie z art.111 ust.4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. W myśl art.111 ust.5 ustawy w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust.1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust.4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25 dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Zgodnie z §2 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenia kwoty o której mowa w art.111 ust.4 ustawy zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

• złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,

• rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy, oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać,

• posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Do wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej zgodnie z zapisem §4 ust.3 rozporządzenia należy m.in. dołączyć:

• dane określające imię i nazwisko albo nazwę podatnika prowadzącego serwis kas, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej,

• oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,

• informację o numerze rachunku podatnika, na który należy dokonać zwrotu.

W myśl zapisu art.111 ust.3a pkt 10 ustawy o VAT prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego

kasy. Powyższy obowiązek zgodnie z §7 ust.1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania podatnicy są obowiązani dokonać w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji. Jednocześnie §14 ust.2 tego rozporządzenia nakłada na prowadzącego serwis kas obowiązek zgłoszenia, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy, faktu dokonania tej fiskalizacji naczelnikowi urzędu skarbowego. Naczelnik urzędu skarbowego działając na podstawie zapisu §13 ww. rozporządzenia, po zgłoszeniu fiskalizacji kasy przez podatnika, potwierdzonych zgłoszeniem uprawnionego serwisu, nadaje kasie numer ewidencyjny. Numer ten nie ulega zmianie w przypadku zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego. Numer ewidencyjny kasy oraz książki kasy są identyczne i nie mogą być przypisane innym urządzeniom.

W złożonym 19 lutego 2013 roku oświadczeniu o ilości stanowisk kasowych, stwierdził Pan, iż rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej od 1 marca 2013 roku. Mając na uwadze opisany przypadek należy stwierdzić, że zdecydowanie za wcześnie złożył Pan wniosek o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. W pierwszej kolejności należy kasę zakupić i zapłacić, co zostanie potwierdzone fakturą i dowodem zapłaty, następnie serwis kas dokona jej fiskalizacji.

W następnej kolejności należy dokonać zgłoszenia kasy i rozpocząć, w obowiązującym terminie, ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za jej pomocą. Zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami naczelnik urzędu skarbowego po otrzymaniu Pana zgłoszenia oraz zgłoszenia serwisu, w którym podane są numery unikatowy i fabryczny kasy oraz data jej fiskalizacji - nada nie później niż w ciągu miesiąca numer ewidencyjny.

Dopiero gdy naczelnik urzędu dysponuje wszystkimi dokumentami i danymi oraz nada kasie numer ewidencyjny, po zarejestrowaniu podatnika w ewidencji podatników stosujących ewidencję za pomocą kas fiskalnych we właściwym urzędzie skarbowym, może rozpatrzyć wniosek złożony z ww. załącznikami, w sprawie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej i wydać decyzję zwrotu ulgi podatnikowi, który spełnił warunki określone w §2 ust.1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Wioletta Gramis