Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

September 9, 2011

Konsumpcja wyrobów spożywczych w związku z działalnością urzędu i rady miasta nie podlega VAT

0 979

Przekazanie do konsumpcji wyrobów spożywczych w trakcie różnego rodzaju narad, posiedzeń, imprez, spotkań, negocjacji, przyjmowania gości, delegacji, kontrahentów odbywających się w związku z działalnością Urzędu Miasta i Rady Miasta nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wynika to z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi numer IPTPP1/443-27/11-3/ALN z 28 czerwca 2011 roku.

Sytuacja podatnika

Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada osobowość prawną. Jest również miastem na prawach powiatu, zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. W myśl art. 92 tej ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: rada miasta i prezydent miasta. W związku z powyższym w przypadku Gminy do zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym dochodzą, też zadania określone w art. 4 ustawo samorządzie powiatowym.

W ramach realizacji ww. zadań dochodzić będzie do zakupu artykułów spożywczych, których konsumpcja następuje w trakcie przyjmowania gości, delegacji z innych miast, w tym zagranicznych oraz na posiedzeniach organu Gminy - Rady Miasta. W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem czy konsumpcja wyrobów spożywczych przy okazji różnego rodzaju narad, posiedzeń, imprez, spotkań, negocjacji, przyjmowania gości, delegacji, kontrahentów odbywających się w związku z działalnością Urzędu Miasta i Rady Miasta stanowią dla Gminy czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 lub art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku w brzmieniu nadanym mu przez art. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 18 marca 2011 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy Prawo o miarach?

Uzasadnienie Dyrektora Izby Skarbowej

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, ustawodawca zaliczył przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

• wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Gminie, co do zasady, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, gdyż zdecydowana większość działalności Gminy związana jest z realizacją zadań ustawowych, o której mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i jest zwolniona od tego podatku lub nieobjęta tym podatkiem. Ponadto, organ podatkowy stwierdził, że nieodpłatne użycie do konsumpcji wyrobów spożywczych przy okazji różnego rodzaju narad, posiedzeń, imprez, spotkań, negocjacji, przyjmowania gości, delegacji, kontrahentów, odbywających się w związku z działalnością Urzędu Miasta i Rady Miasta, w celach związanych z zadaniami własnymi Gminy, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nieodpłatne świadczenie odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Podstawa prawna: art.7 ust.2 i art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; art.2 ust.1, art.6 ust.1, art.7 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.