Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

January 4, 2019

NR 85 (Styczeń 2019)

Korekta nieodliczonego przez Gminę podatku naliczonego za 2016 rok

0 1148

Z którego roku tj. za 2015 (wtedy jednak nie obowiązywał art.86 ust. 2a-h ustawy o VAT), czy też za 2016 roku, użyć faktycznego wskaźnika (preproporcji), dla korekty deklaracji VAT-7 za 2016 rok, w związku z nieodliczaniem bieżącym VAT naliczonego od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do działalności gospodarczej i niepodlegającej VAT? Do odliczeń zastosujemy też proporcję, ale faktyczną za 2016 r. Nadmieniam, że począwszy od 1 stycznia 2017 roku, w związku z centralizacją i JPK_VAT, do odliczeń na bieżąco np. w 2018 roku, stosujemy preproporcję z 2016 roku, a proporcję z 2017 roku, a następnie faktyczne wskaźniki, odpowiednio za 2017 i 2018, w korekcie rocznej styczniowej. W jakiej formie, papierowej czy elektronicznej, przekazać korektę deklaracji VAT-7 za 2016 rok, skoro forma elektroniczna obowiązuje od 2017 roku? Którego podmiotu dane powinny znaleźć się na paragonach fiskalnych od dnia 1 stycznia 2019 roku scentralizowanej jednostki budżetowej (Gminy czy jednostki)?

ODPOWIEDŹ

1. Zdaniem Redakcji, należy użyć faktycznego wskaźnika preproporcji tj. z uwzględnieniem danych za 2016 rok.

2. Korektę deklaracji VAT-7 za 2016 rok mogą Państwo złożyć zarówno w formie elektronicznej, jak i w formie papierowej.

3. Na paragonach fiskalnych od dnia 1 stycznia 2019 roku powinny być dane Gminy.

UZASADNIENIE

ad 1)

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie rozstrzygają kwestii jakiego wskaźnika preproporcji należy użyć w sytuacji korekt za 2016 rok tj. korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. W tym przypadku należy przeanalizować:

 

  • art.16 ust. 2 ustawy z 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego, dokonując korekt deklaracji podatkowych uwzględnia zakres wykorzystywania towarów i usług do celów wykonywanej działalności gospodarczej ustalany zgodnie z art. 86 ust. 1, 2a-2h i 7b ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 roku, w odniesieniu do korekt deklaracji podatkowych dotyczących okresów rozliczeniowych następujących od dnia 1 stycznia 2016 roku odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej w przypadku wykonywania przy pomocy tej jednostki organizacyjnej działalności gospodarczej oraz innych czynności niż działalność gospodarcza,

  • art. 90c ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług: w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art.86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego; przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio (ust.1),

  • art. 91 ust. 1 ustawy o VAT: po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

 

A zatem, jeśli preproporcja wstępna ustalona na rok 2016 roku (preproporcja obliczona w oparciu o strukturę sprzedaży za 2015 rok), różni się od proporcji ostatecznej (proporcji obliczonej w oparciu o rzeczywistą strukturę sprzedaży za 2016 rok), w deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy 2017 roku należy skorygować odliczenia dokonane w 2016 roku przy zastosowaniu proporcji wstępnej (poprzez zmniejszenie lub poprzez zwiększenie kwot podatku do odliczenia).

Dlatego też, zdaniem Redakcji, w Państwa przypadku należy zastosować od razu preproporcję ostateczną, obliczoną w oparciu o rzeczywistą strukturę sprzedaży za 2016 rok.

ad 2)

Od rozliczenia za styczeń lub I kwartał 2017 roku wprowadzono obowiązek składania większości deklaracji VAT za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wynika to z dodanego od 1 stycznia 2017 roku art. 99 ust. 11b ustawy o VAT. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązek ten dotyczy wszystkich podatników, co wynika z art. 16 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Natomiast z art. 14 ustawy nowelizującej wynika, że przepisy art. 99 ustawy o VAT w nowym brzmieniu, tj. od 1 stycznia 2017 roku, stosuje się począwszy od rozliczenia za pierwszy okres rozliczeniowy 2017 roku. Oznacza to, że korekty deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe z 2016 roku (lub za okresy wcześniejsze) mogą być składane zarówno w formie elektronicznej, jak i w formie papierowej.

ad 3)

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani stosować kasy rejestrujące wyłacznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży. Natomiast po centralizacji podatnikiem jest Gmina, a nie jej jednostki organizacyjne. Dlatego na paragonach fiskalnych powinny znajdować się dane Gminy.

Ponadto, z końcem 2018 roku wygasło zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przewidziane w § 3 pkt 5 rozporządzenia ministra finansów z 20 grudnia 2017 roku zgodnie z którym: z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 roku zwolnione były jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1

 

  • a) które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo

  • b) jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

 

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego, których jednostki organizacyjne dokonujące sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych były obowiązane do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, mogły wykorzystywać kasy, za pomocą których rozpoczęły prowadzenie tej ewidencji i które były przez nie wykorzystywane na dzień poprzedzający dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r. (art. 8 ust. 1 w/w ustawy z dnia 5 września 2016 r.).

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: Korektę podatku naliczonego od nabycia środków trwałych należy wykazać w deklaracji VAT-7(18) w pozycji 47, od pozostałych nabyć w poz. 48.

 Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.90c ust.1, art.91 ust.1, art. 99 ust. 11b, art. 111 ust. 3a pkt 7 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, art.14 i art.16 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, art. 8 ust. 1, art.16 ust. 2 ustawy z 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.