Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jako Gmina zawieramy umowę na świadczenie usług gastronomicznych dla uczniów w poszczególnych szkołach. Co miesiąc z tego tytułu wystawiamy również fakturę VAT. Po przeanalizowaniu dokumentacji okazało się, że na fakturze VAT są nieprawidłowe kwoty (zaniżone). Błąd był powtarzany co miesiąc przez okres 5 lat. Osoba, która otrzymywała fakturę została poinformowana o błędzie i zawarte zostało z nią porozumienie postanawiające zapłatę powstałej niedopłaty. Niedopłata płacona jest w ratach od miesiąca marca tego roku przez okres 5 miesięcy. Proszę o informację jak skorygować deklaracje VAT i źle wystawiane faktury? Czy musimy korygować deklaracje 3 lata wstecz czy też 5 lat?

ODPOWIEDŹ

Zwiększenie podatku należnego powinno być dokonane w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Konieczne jest więc złożenie korekt deklaracji VAT za okres 5 lat.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazują, w jakim okresie rozliczeniowym należy ująć fakturę korygującą, zwiększającą podatek należny.

Zgodnie z orzecznictwem sądów moment rozliczenia korekty zwiększającej podstawę opodatkowania i podatek należny uzależniony jest od przyczyny korekty. I tak, jeżeli korekta jest wynikiem działań niezależnych od podatnika na dzień wystawienia faktury pierwotnej - korekta powinna być rozliczana bieżąco, jeżeli dotyczy błędu np. stawki VAT, ilości towaru czy jego ceny, korekta powinna być rozliczona "wstecz", czyli w okresie, którego ona dotyczy.

Jak wynika z pytania Gmina co miesiąc wystawia fakturę dokumentującą świadczenie usług gastronomicznych dla uczniów w poszczególnych szkołach. Po przeanalizowaniu dokumentacji okazało się, że na fakturze są nieprawidłowe kwoty (zaniżone). Błąd był powtarzany co miesiąc przez okres 5 lat. W związku z tym, Gmina ma wątpliwości w jaki sposób skorygować błąd i za jaki okres złożyć korekty, tj. 3 czy 5 lat.

Przede wszystkim Gmina jest zobowiązana do wystawienia faktur korygujących, w których poda prawidłowe kwoty, zwiększające podatek należny. Zgodnie z art. 106j. ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury, m.in. stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z w/w przepisem, faktura korygująca powinna zawierać:

1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) przyczynę korekty;

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego -odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej.

W takich przypadkach, gdzie powodem korekty jest pomyłka w cenie, stawce lub kwocie podatku, a więc wina leży zasadniczo po stronie podatnika, zwiększenie podatku należnego powinno być dokonane w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Powyższe stanowisko jest potwierdzone licznymi orzeczeniami. I tak w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 lutego 2011 r., sygn. akt I FSK 213/10 wskazano, iż „w przypadku, gdy korekta ma na celu prawidłowe udokumentowanie zdarzenia gospodarczego, które miało miejsce w danym miesiącu i w tymże miesiącu z powodu jakiejś pomyłki zostało wadliwie udokumentowane, przez co wpłynęło na błędne określenie za ten okres rozliczeniowy wielkości podatku należnego podatnika, dokonana w późniejszym czasie korekta faktury powinna zostać uwzględniona w ramach korekty wielkości podatku należnego za tenże okres rozliczeniowy, poprzez skorygowanie w tym okresie nieprawidłowo zadeklarowanego podatku należnego. Korekty tego rodzaju mają bowiem wpływ na określenie prawidłowej wielkości podatku należnego w okresie, za który składana jest deklaracja, gdyż w pierwotnej deklaracji podatek ten został wykazany w wadliwej wysokości”.

W kolejnym wyroku z 5 grudnia 2013 r., Sygn. akt I FSK 1710/12, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, iż podatek VAT z faktury korygującej in plus powinien być rozliczony w okresie wystawienia faktury korygującej i nie ma konieczności cofania się do okresów rozliczeniowych, w których wystawiono pierwotną fakturę. Warunkiem jest jednak, aby podwyższenie ceny nie było skutkiem pomyłki.

W świetle przytoczonych przepisów, Gmina powinna złożyć za wszystkie błędne okresy rozliczeniowe korekty deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem jej przyczyn na druku ORD-ZU oraz dokonać rozliczenia deklaracji wraz z ewentualnymi odsetkami. Obowiązek pisemnego wyjaśnienia złożonej korekty wynika z art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa.

Należy pamiętać, że podatnik podlega ochronie, gdy sam złoży korektę, która będzie dokonana zgodnie z przepisami i zasadami prawa podatkowego. Korektę należy złożyć w okresie 5 lat, gdyż zgodnie z art.70 ordynacji podatkowej, okres przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosi 5 lat, począwszy od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.

Należy także pamiętać, że podatnicy mają prawo do odsetek obniżonych, które wynoszą 75% stawki odsetek podstawowych. Jednak, aby podatnik miał prawo do zapłaty odsetek w obniżonej wysokości musi złożyć prawnie skuteczną korektę deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn jej złożenia oraz uiścić całą zaległość podatkową (wraz z odsetkami) w terminie 7 dni od dnia złożenia tej korekty (art. 56 § 1a Ordynacji). Trzecim warunkiem jest, aby korekta nie była dokonywana w wyniku czynności kontrolnych lub sprawdzających.

Iwona Porez