Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY

November 4, 2013

Koszty utrzymania oświetlenia ulicznego a prawo do odliczenia podatku

0 1036

Gmina A ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem energii elektrycznej, usług konserwacji i eksploatacji urządzeń oświetlenia ulicznego, w części, którą obciąża Gminę B oraz właściciela nieruchomości w miejscowości.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 24 września 2013 roku nr IPTPP2/443-525/13-5/PR.

Sytuacja Podatnika

Gmina A, zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, ponosi koszty oświetlenia ulicznego na terenie Gminy A i B. Z tytułu wydatków związanych z poborem energii elektrycznej oraz konserwacją i eksploatacją urządzeń oświetlenia ulicznego Gmina A otrzymuje od wykonawców faktury VAT z wykazaną na nich kwotą VAT naliczonego.

Na terenie Gminy A do sieci oświetlenia ulicznego podłączonych jest sześć punktów świetlnych zlokalizowanych na drogach, dla których zarządcą jest Gmina A. Na mocy porozumienia zawartego z Gminą B, Gmina A, na podstawie otrzymywanych od wykonawców faktur VAT, dokonuje rozliczeń kosztów energii elektrycznej pobranej przez te punkty świetlne oraz kosztów ich konserwacji i eksploatacji. Z tego tytułu Gmina A wystawia na Gminę B faktury VAT za dostawę energii elektrycznej oraz konserwację i eksploatację urządzeń oświetlenia ulicznego i rozlicza wykazywany w nich VAT należny. Kwotę należną od Gminy B, Gmina A wylicza na podstawie wartości wynikających z otrzymanych od dostawcy energii faktur VAT oraz stosunku mocy punktów świetlnych z terenu Gminy B do sumy mocy wszystkich punktów świetlnych, które obejmuje dany licznik, a w przypadku kosztów konserwacji i eksploatacji - na podstawie stosunku ilości punktów świetlnych z terenu Gminy B do ilości wszystkich punktów świetlnych z terenu Gminy A i B. W podobny sposób, również na podstawie porozumienia, Gmina A obciąża właściciela nieruchomości, położonych w miejscowości, kosztami związanymi z zasilaniem, konserwacją i eksploatacją jednego punktu świetlnego oświetlenia ulicznego zlokalizowanego na terenie tych nieruchomości.

Z tytułu tych obciążeń Gmina A wystawia na właściciela tych nieruchomości faktury VAT oraz rozlicza wykazywany w nich VAT należny.Ponadto Gmina A wskazała, iż czynności będące przedmiotem odsprzedaży na rzecz ww. podmiotów, zgodnie z PKWiU z 2008 r., mieścić się będą:

  • w zakresie dokonywania rozliczeń kosztów energii elektrycznej w grupowaniu PKWiU 35.14.10.0 „usługi związane z handlem energią elektryczną”,

  • natomiast w zakresie konserwacji i eksploatacji urządzeń oświetlenia ulicznego w grupowaniu PKWiU 43.21.10.2 „roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych”.

W związku z powyższym Gmina A zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem energii elektrycznej oraz usług konserwacji i eksploatacji urządzeń oświetlenia ulicznego w części, którą obciąża Gminę B oraz właściciela nieruchomości.

Odpowiedź Dyrektor Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy w pierwszej kolejności wyjaśnił, iż aby Gmina była wyłączona z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług lub korzystała ze zwolnienia realizowanych czynności od podatku w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług musi spełnić poniższe warunki łącznie, tj.:

  • czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

  • ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

Zatem kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym organ podatkowy stwierdził, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ww. ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części, którą Gmina A obciąża Gminę B oraz właściciela nieruchomości w miejscowości są spełnione, ponieważ Gmina A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ww. wydatki są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.