Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OCHRONA ZDROWIA , KASY REJESTRUJĄCE

March 31, 2017

Moment rozpoczęcia ewidencji na kasie obrotu w 2017 roku w przypadku usług logopedycznych

0 982

Z dniem 18 stycznia 2011 roku rozpoczęłam działalność gospodarczą świadcząc usługi opieki zdrowotnej w gabinecie logopedycznym. Nie jestem podatnikiem VAT. Kasę zainstalowałam 4 stycznia 2017 roku (w okresie 1-3 stycznia 2017 roku byłam chora i gabinet był nieczynny), ponieważ w dniu 5 października 2016 roku przekroczyłam limit 20.000 zł. Wcześniej nie przekraczałam tego limitu, gdyż działalność była kilkakrotnie zawieszana. Moje biuro rachunkowe nie złożyło oświadczenia o ilości stanowisk kasowych - złożono tylko w dniu fiskalizacji zgłoszenie podatnika. Chciałam domagać się rekompensaty od biura, ale poinformowano mnie, że i tak nie otrzymałabym ulgi, bo kasę ufiskalniłam po terminie, czy to prawda?

ODPOWIEDŹ

Utraciła Pani prawo do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, ponieważ nie złożyła Pani oświadczenia o ilości stanowisk kasowych, które powinno być złożone przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania przypadającego na dzień 2 stycznia 2017 roku i jednocześnie kasa rejestrująca została ufiskalniona 4 stycznia 2017 roku, czyli po upływie obowiązującego terminu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania,

  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,

  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Jednocześnie w myśl zapisu § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

Mając na uwadze zapis §8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących podatnicy, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosują terminy rozpoczęcia ewidencjonowania określone w przepisach z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przedmiotem Pani działalności są usługi, które mieszczą się w ramach pozostałej działalności w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej PKD 86.90.Z. i należą do usług z zakresu ochrony medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a osoba wykonująca takie usługi nie posiada tytułu lekarza, zatem usługi te nie podlegają obligatoryjnemu stosowaniu kasy bez względu na osiągany obrót o których mowa w §4 pkt 2 lit.f poprzednio obowiązującego rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 roku. Mogła zatem Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na limit obrotów.

Z chwilą przekroczenia tego limitu w ciągu roku, co nastąpiło w dniu 5 października 2016 roku w myśl zapisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym utraciło moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym został przekroczony obrót w kwocie 20.000 zł. W związku z powyższym obowiązek stosowania kasy powstawał z dniem 1 stycznia 2017 roku. Ponieważ dzień ten jest dniem ustawowo wolnym od pracy, za ostatni dzień terminu należy uważać następny dzień po tym dniu (art. 12 §5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa). Zatem ostateczny termin fiskalizacji kasy należało określić na dzień 2 stycznia 2017 roku.

Rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu w obowiązującym terminie należy zaliczyć do podstawowego obowiązku, którego trzeba dochować, aby uzyskać zwrot ulgi. Podatnik przekraczając limit obrotów ma ponad dwa miesiące na zainstalowanie kasy, zatem fakt, iż gabinet był nieczynny z powodu Pani choroby miałby znaczenie tylko w przypadku obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu z chwilą wykonania czynności a nie utraty zwolnienia w związku z przekroczonym wcześniej limitem obrotów. Odkładając moment ufiskalnienia kasy na ostatni dzień terminu narażamy się na wystąpienie nieprzewidzianych zdarzeń a w efekcie na uchybienie terminowi i utratę ulgi.

Kolejnym warunkiem, jest złożenie przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania.Jak wynika z opisu zamieszczonego w pytaniu działające w Pani imieniu biuro rachunkowe nie dopełniło tego obowiązku.

Zgodnie z zapisem § 2 ust. 2 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 2010 roku formularz „Zgłoszenia przez podatnika danych dotyczących kasy” mógłby być traktowany na równi z pisemnym zgłoszeniem o liczbie kas rejestrujących pod warunkiem jego złożenia przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania kwot obrotu, który w tym przypadku przypadł na dzień 2.01.2017. W opisywanym przypadku fiskalizacja kasy nastąpiła dopiero 4.01.2017, zatem również ten dokument nie mógł zostać złożony przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, tj. przed dniem 2.01.2017 roku.

Podsumowując, ponieważ nie złożyła Pani pisemnego oświadczenia o ilości stanowisk kasowych i jednocześnie kasa fiskalna została ufiskalniona po upływie obowiązującego terminu, utraciła Pani prawo do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16.12.2016 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, §3 ust. 1 pkt. 1, § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, §2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r., w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, art. 12 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa.