Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

August 1, 2014

Możliwość korekty podatku w przypadku braku podpisu na protokole zwrotu towarów

0 896

Prowadzę sklep odzieżowy. Klient rozmyślił się i dokonał na następny dzień zwrotu zakupionych spodni przedkładając paragon. Pracownik sporządził protokół zwrotu towaru określając m.in. dane identyfikacyjne klienta (w tym jego adres) - wypłacił gotówkę z kasy odnotowując na raporcie dziennym zwrot i zmniejszenie gotówki w kasie o wypłaconą kwotę. Przez niedopatrzenie pracownika protokół nie został podpisany przez klienta. Zwrot towaru ujęto w odrębnej ewidencji. Czy w takiej sytuacji można uznać zwrot za zasadny i obniżyć podatek należny?

ODPOWIEDŹ

Tak, w takim przypadku, w związku z wystarczającym udokumentowaniem czynności zwrotu towaru można skorygować obrót i kwotę podatku należnego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o wartość zwróconych towarów.

Z kolei jak wynika z § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży,

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Potwierdzenie zwrotu towaru w sytuacji prowadzenia sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest oczywiste w przypadku spełnienia przez podatnika wszystkich elementów wymienionych w § 3 ust. 4 pkt 1-7 ww. rozporządzenia.

Natomiast w sytuacji braku wymienionego w § 3 ust. 4 pkt 7 ww. rozporządzenia podpisu nabywcy na protokole przyjęcia zwrotu towaru potwierdzenie może być dopuszczalne w uzasadnionych przypadkach - pod warunkiem bezspornego udokumentowania faktu zwrotu towaru do sprzedawcy z jednoczesnym udokumentowaniem zwrotu uiszczonej przy jego zakupie należności (tak wynika z wyroku WSA w Krakowie z 03.04.2014 r. sygn. akt I SA/Kr 195/14). Zdaniem sądu tylko w takiej sytuacji w tego typu transakcjach niewątpliwie dochodzi do rozwiązania umowy. „W praktyce bowiem, w sprzedaży konsumenckiej (…) nie spisuje się odrębnych porozumień w sprawie rozwiązania umowy - zwrot towaru i niemal natychmiastowy zwrot zapłaconej ceny są czynnościami dorozumianymi dokumentującymi podpisy stron”. Przy sprzedaży towaru za który zapłacono gotówką nie są znane i nigdy nie będą znane dane nabywcy, wynika to między innymi z istoty rozliczeń w podatku od towarów i usług - dane nabywcy nie są istotne, bo nie odlicza on podatku związanego z nabyciem. Wydany klientowi paragon fiskalny również nie zawiera jakichkolwiek danych nabywcy - nie jest też bezwzględnie wymagany przy zwrocie towaru, ponieważ w § 3 ust. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia mowa jest o dokumencie potwierdzającym dokonanie sprzedaży, a zawarte w protokole zwrotu dane nabywcy, tj. imię i nazwisko oraz adres, a także dane dot. sposobu zwrotu należności klientowi oraz w przypadku wypłaty gotówki potwierdzenie klienta jej odbioru z kasy pozwalają ustalić nabywcę i potwierdzają zwrot należności.

Reasumując powyższe, naszym zdaniem zwrot towaru został wystarczająco udokumentowany, zatem można skorygować obrót i kwotę podatku należnego ponieważ:

  • jest Pan w posiadaniu dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży jakim jest paragon dający możliwość sporządzenia ewidencji wskazanej w § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia,

  • na raporcie kasowym w danym dniu został odnotowany przez pracownika zwrot pieniędzy za odbierany od nabywcy towar i stan kasy został zmniejszony o określoną w paragonie wysokość,

  • dysponuje Pan danymi identyfikacyjnymi klienta (w tym jego adresem), które nie wynikają z żadnego innego dokumentu, powyższe stanowi więc potwierdzenie, iż klient faktycznie dokonał zwrotu podając przy tej czynności swoje dane osobowe. W trakcie kontroli podatkowej organ ma możliwość (w przypadku wątpliwości) sprawdzenia powyższego faktu,

  • został spisany protokół przyjęcia zwrotu towaru a jak wyżej wskazano zwrot towaru i niemal natychmiastowy zwrot zapłaconej ceny są czynnościami dorozumianymi dokumentującymi podpisy stron.

Ostatecznie wyjściem z takiej sytuacji, może być również nawiązanie kontaktu z klientem, ponieważ dysponujecie państwo jego danymi identyfikacyjnymi i uzupełnienie protokołu o brakujący podpis.

Wioletta Gramis