Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług wykorzystywanych do przebudowy dróg.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2017 roku nr 0112-KDIL1-3.4012.440.2017.1.IT
Sytuacja Podatnika
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów.
Realizowany przez Gminę projekt pn. „Przebudowa dróg (…)” – na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym – będzie wspomagać realizację zadań własnych Gminy i będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, jakim jest dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa, zapewniająca dostęp do miejsca zamieszkania i pracy oraz bezpieczeństwo przejazdu.
Projekt ma charakter niekomercyjny i nie generuje przychodu, powstała droga będzie ogólnodostępna i nieodpłatna dla użytkowników – mieszkańców Gminy. Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w ramach projektu, który nie będzie generował przychodu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę. Wydatki wynikające z projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury będą wystawiane na Gminę.
Czy Gmina ma możliwość odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług, związanego z realizacją projektu pn. „Przebudowa dróg (…)”?
Stanowisko Dyrektora
Mając na uwadze przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Przebudowa czy budowa dróg odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując taki projekt działa jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż zrealizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina zrealizowała przedmiotowy projekt w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie poniosła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione.
W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związku z realizacją projektu pn. „Przebudowa dróg (…)”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.