Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , OŚWIATA I KULTURA , AKTUALNOŚCI , WAŻNE TEMATY

December 29, 2015

Na czym polega konsolidacja rozliczenia VAT w gminach

0 1162

Czy Gmina ma obowiązek skorygować dotychczasowe rozliczenia?  

ODPOWIEDŹ

Konsolidacja rozliczenia VAT w gminach polega na połączeniu rozliczenia VAT danej gminy i jej jednostek organizacyjnych. Nie ma konieczności korygowania dotychczasowych rozliczeń.

UZASADNIENIE

Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 września 2015 roku w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów potwierdził stanowisko wyrażone w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym gmina oraz jej jednostki organizacyjne występują jako jeden podatnik VAT.

Stanowisko to ma wpływ na zmianę wieloletniej praktyki w rozliczaniu podatku VAT w samorządach. Jednak Ministerstwo Finansów w komunikacie wydanym po w/w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 29 września poinformowało, że jeszcze do połowy 2016 roku nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane przez samorządy z zastosowaniem obecnego modelu rozliczeń: „Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do połowy 2016 roku”. Ostateczne termin ten został przesunięty na 1 stycznia 2017 roku – komunikat z dnia 16.12.2015 A zatem nie muszą Państwo korygować poprzednich rozliczeń. Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany”) nieobjętych przedawnieniem, przy czym – celem zachowania zasady neutralności – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie jest możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe. Sporządzenie korekt musi obejmować w szczególności: skorygowanie wysokości deklarowanego obrotu, m.in. poprzez uwzględnienie obrotów jednostek budżetowych dotychczas zwolnionych z VAT oraz zastosowanie w odliczeniach podatku naliczonego zasad dotyczących tzw. prewspółczynnika.

Komunikat ten podaje także, iż samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Należy pamiętać, że w zakresie rozliczania przyszłych okresów rozliczeniowych, to gminy będą zobowiązane do prawidłowego dokumentowania i rozliczania transakcji dotyczących sprzedaży i nabycia przez jednostki organizacyjne. W konsekwencji nastąpi konsolidacja prowadzenia rozliczeń z tytułu podatku VAT przez gminy. Zatem to Gmina:

  • prowadzi rejestr zakupów i sprzedaży wspólny dla niej i jej jednostek (może też prowadzić odrębne rejestry, jednak do rozliczenia VAT należy je podsumować),

  • wylicza wspólną proporcję i preproporcję,

  • składa za dany okres rozliczeniowy jedną (wspólną) deklarację VAT jako Gmina.

Jan Falkowski