Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , AKTUALNOŚCI

December 19, 2014

Naprawa gwarancyjna a moment powstania obowiązku podatkowego w VAT

0 1100

Obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu wykonywanych usług napraw gwarancyjnych i fakturowania powstaje w momencie zaakceptowania naprawy gwarancyjnej.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 12 listopada 2014 roku nr ITPP1/443-1035/14/DM.

Sytuacja Podatnika

Spółka zajmująca się handlem maszyn i urządzeniami rolniczymi w ramach umowy dealerskiej zobowiązała się m.in. do zapewnienia technicznej i logistycznej obsługi napraw gwarancyjnych maszyn. Po wykonaniu naprawy gwarancyjnej dealer sporządza odpowiednią dokumentację obejmującą oprócz wskazania danych maszyny i opisu wady wykaz zużytych części i materiałów oraz ilość godzin pracy. Dane te stanowią podstawę rejestracji zadania uznania gwarancji.

Kontrahent może nie uznać zasadności zrealizowanej naprawy gwarancyjnej w całości lub w części. Zakwestionowane zostać mogą np. uprawnienia użytkownika z powodu przyczyn wad, które nie są objęte gwarancją. Chodzi tu o uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwe użytkowanie lub zużycie będące normalnym następstwem eksploatacji. Brak akceptacji odnosić się może również do robocizny z argumentacją, że ilość czasu poświęcona usunięciu wady jest zbyt duża. Po weryfikacji żądania uznania gwarancji Klient we wskazanym systemie informatycznym dokonuje jego potwierdzenia wystawiając systemowe potwierdzenie akceptacji. Potwierdzenie to jest podstawą do wystawienia przez dealera faktury VAT za wykonaną naprawę gwarancyjną, której przedmiot i wartość uzyskały już akceptację nabywcy

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dyrektor uznał, że obowiązek podatkowy z tytułu napraw gwarancyjnych będzie powstawał w momencie, gdy usługodawca zrealizuje wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi. Potwierdzenie przez kontrahenta spółki jest elementem świadczonej usługi naprawy gwarancyjnej, dlatego obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług powstanie z momentem uzyskania informacji w systemie o zaakceptowaniu napraw gwarancyjnej. W konsekwencji, zgodnie z zasadą ogólną, faktura powinna być wystawiona nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania akceptacji żądania uznania gwarancji.

Podstawa prawna: art. 19a, art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.