Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU

August 1, 2017

Nieodpłatne przekazanie towarów pozbawionych wartości użytkowej w świetle orzecznictwa NSA

0 866

Przedsiębiorca, czynny podatnik VAT, zajmuje się produkcją słodyczy. Ze względu na bardzo wysoką konkurencję na rynku prowadzi on bardzo liczne działania o charakterze marketingowym, w tym reklamowym. Jednym z elementów wzmocnienia pozycji przedsiębiorcy na rynku jak i zwiększania przychodów ze sprzedaży jest przekazywanie różnego rodzaju materiałów o charakterze reklamowo-promocyjnym. Dwa główne towary jakie są przekazywane, to stojaki na produkty (służące wyłącznie sprzedaży produktów przedsiębiorcy) oraz ekspozycje z tekstyliów, gdzie prezentuje się produkty w zależności od pory roku. Ceny jednostkowe stojaków jak i materiałów ekspozycyjnych z tekstyliów kształtuje się na poziomie od 150 zł do 1000 zł. Czy w przypadku, gdy przedsiębiorca nieodpłatnie przekazuje te materiały eksponujące do sklepów, powinien naliczyć podatek należny VAT?

ODPOWIEDŹ

Co do zasady nieodpłatne przekazanie towarów, od których podatnikowi przysługiwało prawo do częściowego lub całościowego odliczenia podatku naliczonego podlega opodatkowaniu VAT. Wyjątkiem jest w tym przypadku wręczanie prezentów, których wartość (przy prowadzeniu ewidencji) nie jest wyższa niż 100 zł (dla jednego odbiorcy) lub 10 zł (przy braku prowadzenia ewidencji). Przekazanie materiałów reklamowo-promocyjnych, które wskazuje przedsiębiorca, nie będzie jednak podlegało opodatkowaniu VAT, gdyż podatek VAT opodatkowuje konsumpcję (która ma dla odbierającego wartość użytkową), a w tym przypadku nie można mówić o jakiejkolwiek wartości użytkowej po stronie sklepów.

UZASADNIENIE

Ustawodawca wskazał, że co do zasady, (art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W art.7 ust.1 ustawy wskazano, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zagadnienie nieodpłatnego przekazania towaru reguluje art.7 ust.2 ustawy zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

  • wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lu3b w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyżej wskazanych zasad nie stosuje się w sytuacji przekazywania prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art.7 ust.3 ustawy). Pod pojęciem prezentu o małej wartości należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

a) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, ale pod warunkiem że podatnik prowadzić będzie ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

b) o wartości nie wyższej niż 10 zł (według ceny bez VAT lub kosztu wytworzenia na moment przekazywania prezentu), przy czym nie będzie tu obowiązku uwzględniania w ewidencji.

Powyższe przepisy wskazują zatem, że w omawianym przypadku (przekazanie materiałów promocyjno-reklamowych w postaci stojaków na produkty oraz materiałów ekspozycyjnych z tekstyliów) Czytelnik będzie zobowiązany do naliczenia podatku należnego (koszt wytworzenia lub cena bez VAT wynosi więcej niż 100 zł). Jednakże jak wskazują organy podatkowe (np. interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z dnia 20.05.2015 r., sygn. IPPP1/4512-417/15-2/AW: „Przy badaniu, czy nieodpłatnie przekazane towary w ogóle podlegają podatkowi VAT należy określić czy przekazywany towar ma wartość użytkową (konsumpcyjną) z punktu widzenia nabywcy. Jeżeli przekazywany nieodpłatnie towar nie miałby dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej), to wówczas przekazanie takiego towaru nie podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT” „Przy rozstrzygnięciu (...) stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. (…) u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji (…) . Zatem podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru lub usługi przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (…) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta”.

Można więc dokonać wykładni językowej pojęć: „użytkowy” oraz „konsumpcja”. Jak wskazuje Słownik Języka Polskiego pod pojęciem „użytkowy” należy rozumieć jako mający praktyczne zastosowanie, przeznaczone do użytku, natomiast „konsumpcja” to wykorzystywanie dóbr i usług do zaspokojenia potrzeb. W świetle znaczenia tych pojęć oraz całości zagadnienia można wskazać:

  • podatnik / przedsiębiorca przekazuje towary do sklepów w celach ekspozycyjno-reklamowych, które wytworzył lub zakupił i od których odliczył podatek naliczony,

  • cena bez VAT lub koszt wytworzenia jest wyższa niż 100 zł,

  • celem przekazania materiałów ekspozycyjno-reklamowych jest zwiększenie przychodów (obrotu) i ma to związek z prowadzoną działalnością gospodarczą przez przekazującego materiały,

  • dla sklepów z tytułu otrzymania materiałów ekspozycyjno-reklamowych nie powstaje żadna wartość użytkowa (konsumpcyjna).

Należy więc przyjąć, że podatnik nie będzie zobligowany do naliczenia podatku należnego od przekazanych towarów tego typu.

Mariusz Nowak

Podstawa prawna: art.5 ust.1 pkt 1 oraz art.7 ust.2 i ust.3 ustawy o VAT.