Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

September 27, 2012

Nieodpłatne udostępnianie towarów w ramach akcji promocyjnej

0 938

Nieodpłatne udostępnianie na podstawie umowy użyczenia lub umowy dzierżawy zestawów multimedialnych w ramach akcji promocyjnych wspierających sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443-183/12-2/JN z 18 maja 2012 roku.

 Sytuacja podatnika

Do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która zajmuje się sprzedażą książek, głównie podręczników edukacyjnych w wersji papierowej jak i multimedialnej oraz sprzedażą nowych technologii wspierających proces nauczania i administrowania placówkami oświatowymi. W celu wsparcia sprzedaży produktów, a także w celu wprowadzania nowoczesnych technologii procesu dydaktycznego, Spółka oddaje placówkom szkolnym do używania zestawy multimedialne (np. notebooki, tablice multimedialne, itp.), które wspomagają pracę nauczyciela w zakresie administrowania placówką oraz wspierają pracę nauczyciela z uczniami. Można na nich m.in. wyświetlić podczas zajęć z uczniami książki w wersji multimedialnej, które dodatkowo zawierają zdjęcia, filmy, czy też można odsłuchać słuchowiska z płyt. Dzięki tym działaniom klient ma możliwość zapoznania się z szeroką ofertą Spółki, a w przyszłości istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z oferty Spółki. Za korzystanie z tych zestawów placówka nie ponosi opłat. Przy zakupie zestawów multimedialnych Spółka odliczyła VAT.

Spółka organizuje również akcje promocyjne, w ramach których zakupuje zestawy multimedialne, które następnie są wykorzystywane jako nagrody w akcji promocyjnej. Zgodnie z zasadami akcji promocyjnej klienci, którzy zrealizują określony poziom zakupów uprawnieni są do nabycia zestawu multimedialnego po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Chcąc zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki, w okresie do zakończenia akcji promocyjnej Spółka oddaje zestawy multimedialne do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom - placówkom szkolnym, które są głównymi odbiorcami towarów i usług spółki. Umowy zawierane są na czas określony i kończą się w dniu poprzedzającym dzień, w którym zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej zestawy multimedialne mogą zostać nabyte w promocyjnej cenie 1,23 zł brutto przez uczestników promocji, którzy spełnili warunki uprawniające do uzyskania nagrody. Umowy na nieodpłatne używanie zestawów multimedialnych mają formę umów użyczenia lub umów nieodpłatnej dzierżawy. Jeśli z dokumentacji akcji promocyjnej wynika, że dana placówka szkolna, która na podstawie wcześniej zawartej umowy nieodpłatnie używa zestawu multimedialnego, spełnia warunki z regulaminu promocji do nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie, wówczas Spółka, po zakończeniu akcji promocyjnej oraz w dniu następnym po zakończeniu trwania umowy, wystawia fakturę sprzedaży na kwotę 1,23 zł brutto. Natomiast, jeśli placówka warunków promocji nie spełni, wówczas nie jest uprawniona do nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie i jednocześnie jest zobowiązana zwrócić dotychczas nieodpłatnie używany zestaw multimedialny.

W związku z tym, Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem czy czynności polegające na udostępnieniu na podstawie umowy (umowy użyczenia lub umowy nieodpłatnej dzierżawy) różnego rodzaju towarów – zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż podlegają opodatkowaniu VAT.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Nieodpłatne przekazanie towarów stanowi dostawę tylko wtedy, gdy powoduje przeniesienie prawa do rozporządzania wydanymi towarami jak właściciel. W sprawie będącej przedmiotem zapytania umowy na nieodpłatne używanie zestawów multimedialnych mają formę umów użyczenia lub umów nieodpłatnej dzierżawy. Zatem nie można w analizowanej sprawie mówić o przeniesieniu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, a tym samym o dostawie tych towarów. W konsekwencji czynność oddania zestawów multimedialnych do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom, nie stanowi dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Czynność oddania zestawów multimedialnych do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom, wpisuje się w czynność wymienioną w art.8 ust.2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi bowiem w istocie użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika. Jednakże jak wynika z treści art.8 ust.2 pkt 1 ustawy, aby użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą zostać łącznie spełnione dwie przesłanki, a mianowicie użycie tych towarów powinno nastąpić do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), a podatnikowi przysługiwać musiało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Nieodpłatne oddanie do używania zestawów multimedialnych potencjalnym klientom ma związek z prowadzoną działalnością, bowiem ma na celu zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki. Uwzględniając powyższe, organ podatkowy stwierdził, że wymienione czynności nie stanowią także usług podlegających opodatkowaniu.

Reasumując, nieodpłatne udostępnianie na podstawie umowy użyczenia lub umowy dzierżawy zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż Spółki, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy oraz odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 lub ust. 2 ustawy. W konsekwencji, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna: art.7 ust.1 i art.8 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.