Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ROZLICZENIA VAT , JPK

June 30, 2016

Nowe przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego

0 1382

W poprzednich numerach naszego pisma: "Sposób na VAT" informowaliśmy już naszych Czytelników o obowiązku i terminach generowania Jednolitego Pliku Kontrolnego na żądanie organów podatkowych. Przepisy w tym zakresie zmieniają się jednak dynamicznie i obecnie, w niektórych przypadkach JPK będzie musiał być również generowany bez wezwania organów podatkowych. Poniżej przedstawiamy najnowsze regulacje i wyjaśnienia dotyczące obowiązku generowania Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Jak informowaliśmy już w poprzednich artykułach, Jednolity Plik Kontrolny to określona przez Ministerstwo Finansów struktura logiczna danych, w postaci której podatnicy będą obowiązani do przekazywania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych. W praktyce struktura ta przybiera formę pliku xml. Obecnie struktur prezentacji danych jest siedem i obejmują one:

  1. księgi rachunkowe,

  2. wyciąg bankowy,

  3. magazyn,

  4. ewidencje zakupu i sprzedaży VAT,

  5. faktury VAT,

  6. podatkową księgę przychodów i rozchodów,

  7. ewidencję przychodów.

Obowiązek wysyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego na żądanie organów podatkowych wynika z art.193a oraz art.287 §1 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art.31 pkt 2 ustawy z dnia 10 września 2015 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw omawiany powyżej przepis wchodzi w życie 1 lipca 2016 roku, jednakże w myśl art.29 ustawy (w brzmieniu zmienionym ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw) mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej będą mieli obowiązek przekazania takiego pliku dopiero od 1 lipca 2018 roku. Od 1 lipca 2016 roku do 30 czerwca 2018 będą mogli przekazać taki plik, ale nie będą musieli tego robić.

Opisane powyżej uregulowania dotyczyć będą jednak tylko sześciu z siedmiu wymienionych struktur JPK (struktur 1-3 (księgi rachunkowe, wyciąg bankowy, magazyn) oraz 5-7 (faktury VAT, podatkowa księga przychodów i rozchodów i ewidencja przychodów). Te struktury będą musiały być wysyłane jedynie na żądanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, począwszy od opisanych powyżej dat. Sejm zdecydował jednak w ustawie z dnia 13 maja 2016 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw o wprowadzeniu znaczących zmian w odniesieniu do obowiązku wysyłania struktury 4 (ewidencje zakupu i sprzedaży VAT).

W art.1 pkt 5 cytowanej ustawy zmieniającej ustawodawca dodał w Ordynacji podatkowej art.82 §1b, zobowiązujący osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, do przekazywania, bez wezwania organu podatkowego ewidencji dla podatku od towarów i usług, na zasadach przewidzianych dla JPK. Ewidencja ta ma być wysyłana za okresy miesięczne, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Oznacza to, że struktura 4 JPK (ewidencje zakupu i sprzedaży VAT) będzie musiała być wysyłana przez podatników co miesiąc, bez wezwania organu podatkowego, nawet wtedy, gdy dany podatnik rozlicza VAT kwartalnie. Należy przy tym pamiętać, że, zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów, ewidencja zakupu i sprzedaży VAT w formie pliku JPK musi uzgadniać się do deklaracji VAT-7 za dany miesiąc.

Zgodnie z art.6 ust.1 i 2 ustawy zmieniającej z dnia 13 maja 2016 roku, do comiesięcznego przesyłania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formie pliku JPK przedsiębiorcy będą zobowiązani począwszy od:

  • 1 lipca 2016 roku w przypadku dużych przedsiębiorców;

  • 1 stycznia 2017 roku w przypadku małych i średnich przedsiębiorców;

  • 1 stycznia 2018 roku w przypadku mikroprzedsiębiorców.

Jednocześnie art.3 pkt 2 lit.b w powiązaniu z art.9 pkt 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 roku, zobowiązuje wszystkich podatników do prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych, od dnia 1 stycznia 2018 roku.

Poniżej przedstawiamy zestawienie terminów, od których podatnicy są obowiązani do generowania i wysyłania Jednolitych Plików Kontrolnych:

Rodzaj przedsiębiorcy

Struktura „ewidencje zakupu i sprzedaży VAT” (wysyłana comiesięcznie, bez wezwania organu podatkowego)

Pozostałe struktury JPK (wysyłane na wezwanie organu podatkowego)

Duży przedsiębiorca

(lub inny podmiot niespełniający definicji mikroprzedsiębiorcy, małego ani średniego przedsiębiorcy)

1 lipca 2016

1 lipca 2016

Mały i średni przedsiębiorca

1 stycznia 2017 (lub 1 stycznia 2018, jeżeli przedsiębiorca nie prowadzi ewidencji VAT w formie elektronicznej)

1 lipca 2018

Mikroprzedsiębiorca

1 stycznia 2018

1 lipca 2018

Przypomnijmy, że zgodnie z art.104 - 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej:

  • za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz

  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

  • za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz

  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.

  • za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz

  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.

Oznacza to, że tzw. dużym przedsiębiorcą będzie przedsiębiorca, u którego został spełniony przynajmniej jeden z wymienionych poniżej warunków:

  • zatrudniał w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych średniorocznie co najmniej 250 pracowników, lub

  • osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych w wysokości przekraczającej równowartość w złotych 50 milionów euro, lub

  • u którego suma aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z dwóch ostatnich lat obrotowych przekroczyła równowartość w złotych 43 milionów euro

Odpowiedzi Ministerstwa Finansów na najczęściej zadawane pytania odnośnie Jednolitego Pliku Kontrolnego znajdą Państwo na naszym portalu www.VAT.ksiegowego.pl.

Ewa Konarska

Podstawa prawna: art.82 §1b, art.193a oraz art.287 §1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2016 roku; ustawa z dnia 10 września 2015 roku o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw; ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.