Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY

October 1, 2013

Obciążanie pracowników Gminy kosztem prywatnych rozmów telefonicznych

0 1038

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie regulaminem pracownicy są obciążani opłatami za prywatne rozmowy telefoniczne. Opłata jest obliczana na podstawie bilingu w cenie netto z faktury od dostawcy usługi telekomunikacyjnej. Czy Gmina powinna doliczyć VAT pracownikom i czy możemy sobie go odliczyć?

ODPOWIEDŹ

Obciążenia pracowników za rozmowy telefoniczne podlegają opodatkowaniu 23% podatkiem VAT. Podatek naliczony związany z tymi rozmowami podlega odliczeniu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wynika z art.8 ust.1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z art.8 ust.2a ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Świadczeniem odpłatnym jest świadczenie wynikające ze stosunku prawnego (umowy) pomiędzy stronami transakcji, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonaną usługą i zapłatą. W tym przypadku w zamian za dostarczenie usług telefonicznych przez pracodawcę pracownik jest zobowiązany do zapłacenia określonej kwoty. Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że jest to czynność podlegająca opodatkowaniu VAT. Zatem Gmina, obciążając pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne, powinna naliczyć VAT stosując 23% stawkę podatku.

W myśl art.86 ust.1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art.90 ust.1 ustawy stanowi, iż w przypadku gdy towary bądź usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Obciążenie pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne będzie sprzedażą opodatkowaną a podatek naliczony w momencie ich zakupu od operatora telefonicznego będzie podlegać odliczeniu od podatku należnego. Gmina otrzymując faktury VAT od dostawcy usługi telekomunikacyjnej powinna wyodrębnić wartość usług stanowiących prywatne rozmowy telefoniczne pracowników i odpowiednio ująć ich wartość netto i podatek naliczony w ewidencji zakupu jako podatek do odliczenia a następnie przenieść do deklaracji VAT.

Emilia Wach