Pracownicy płacą za część otrzymanych faktur ze swoich pieniędzy, potem rozliczają to w firmie (Spółka z o.o.) i otrzymują zwrot pieniędzy. Czy w przypadku, gdy pracownik nie dokonał rozliczenia ze Spółką i minęło 150 dni od terminu płatności faktury, taki dokument kwalifikuje się do korekty VAT?
ODPOWIEDŹ
Nie, VAT nie podlega korekcie, ponieważ faktury zostały wystawcy zapłacone przez pracownika Spółki.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art.89b ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku naliczonego wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Zasady tej nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności. W myśl art. 89b ust 2 ustawy o VAT w przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Z art.89b ust.6 ustawy wynika, że w przypadku stwierdzenia, że dłużnik, który był obowiązany do skorygowania podatku naliczonego ze względu na nieuregulowanie należności, takiej korekty nie dokonał, narażony jest na ustalenie przez organ podatkowy dodatkowego zobowiązania podatkowego w wysokości 30% kwoty podatku wynikającego z nieuregulowanych faktur. Sankcja ta nie ma zastosowania wobec osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.
Z pytania wynika, że Spółka nie posiada zaległości względem swoich kontrahentów tylko nie rozliczyła się ze swoimi pracownikami z tytułu zapłaconych przez pracowników faktur na rzecz kontrahentów Spółki. Pracownicy, działając w imieniu Spółki, płacą za część faktur wystawionych na jej rzecz ze swoich pieniędzy i po dłuższym czasie rozliczają się ze Spółką. W takiej sytuacji Spółka nie ma obowiązku dokonywać korekty podatku naliczonego, bowiem kwoty wynikające z faktur wystawionych przez kontrahentów na rzecz Spółki zostały zapłacone przez pracownika działającego w jej imieniu i na jej rzecz. Zobowiązania wobec dostawców zostały uregulowane i nie mają oni podstaw do korygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Przypomnijmy, że ulga na złe długi dotyczy wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. O jej uprawdopodobnieniu mówimy wówczas, gdy nie zostanie ona uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Bożena Sawicka