Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

May 6, 2013

Obowiązek naliczania podatku należnego przez gminę

0 810

Gmina nie ma obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu wykorzystania zakupów towarów i usług, w związku z wykonywaniem przez nią zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami i realizowanych w reżimie publicznoprawnym.

Takie stanowisko zawarł Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2013 roku o sygnaturze IPTPP1/443-834/12-3/MW.

Sytuacja podatnika

Gmina wykonuje zadania jako organ władzy publicznej w reżimie administracyjnym i publicznoprawnym oraz w ramach umów cywilnoprawnych.

W zakresie umów cywilnoprawnych gmina wykonuje czynności opodatkowane np. sprzedaż działek pod budowę czy dzierżawę lokali użytkowych, jak i również zwolnionych np. wynajem lokali na cele mieszkalne czy sprzedaż towarów używanych. W tym zakresie gmina występuje jako czynny podatnik VAT, wystawia stosowne faktury a transakcje ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach podatkowych.

W celu wykonania nałożonych zadań gmina ponosi koszty w postaci zakupu towarów i usług. Niektóre z tych kosztów są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych takich jak sprzedaż działek pod budowę ,dzierżawa lokali użytkowych oraz refakturowanie tzw. mediów związanych z dzierżawą . Podatek VAT naliczony przy ich nabyciu zostaje im przyporządkowany a następnie odliczony w całości od podatku należnego.

Natomiast w odniesieniu do wydatków związanych bezpośrednio i wyłącznie z czynnościami zwolnionymi oraz wykonywanymi przez gminę jako organ władzy publicznej podatek naliczony nie jest odliczany .

Niemniej jednak, gmina ponosi również szereg wydatków na nabycie towarów i usług, jednocześnie związanych czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z podatku VAT oraz wykonywanymi w ramach zadań własnych gminy. Gmina nie zna sposobu, aby wydatki te bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do określonych czynności. Są to w szczególności wydatki związane z administracją i utrzymaniem budynku Urzędu Gminy, np. materiały biurowe, wyposażenie pomieszczeń, sprzęt komputerowy, pomoce naukowe, energia elektryczna, ciepło, woda, wywóz nieczystości, usługi remontowe, usługi telekomunikacyjne, usługi prawnicze i doradcze, usługi IT, promocja Gminy .

Przywołana trudność dokonania bezpośredniej alokacji powyższych wydatków mieszanych wynika z faktu, że wykonywane przez gminę czynności są wykonywane przez tych samych pracowników gminy i przy pomocy tych samych zasobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie czy z tytułu wykorzystania części nabywanych towarów i usług do czynności związanych z wykonywaniem czynności publicznoprawnych gmina jest zobowiązana do naliczania podatku należnego.

Zdaniem gminy nie jest ona zobowiązana do naliczania podatku należnego.

W uzasadnieniu swojego stanowiska gmina powołała się na zapis z art. 5 ust. 1 , art. 7 ust. 2 , art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług z których nie wynika obowiązek opodatkowania czynności będących przedmiotem pytania wnioskodawcy.

Ponadto gmina stwierdziła, iż stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, wyłącznie w przypadku wykonywania przez gminy czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, działają one w charakterze podatników VAT. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzą one działania wynikające z zadań nałożonych na nie przepisami prawa nie są one uważane za podatników w rozumieniu ustawy o VAT. W rezultacie , w ocenie gminy, w przypadku, gdy nie działa ona w charakterze podatnika VAT, nie jest możliwe opodatkowanie jakiejkolwiek czynności, zdarzenia, etc., w tym również wykorzystania wydatków służących wykonywaniu czynności opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku VAT jak również czynności nie podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Ponadto gmina powołała się na niżej wymienione interpretacje indywidualne wydane przez Ministra Finansów w odniesieniu do identycznego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 sierpnia 2012 r., sygn. ILPP1/443-476/12-3/NS,

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPP2/443-448/12-5/JS,

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2012 r., sygn. ILPP1/443-484/12-3/AWa,

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. ILPP1/443-470/12-3/AWa,

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPP2/443-411/12-4/JN,

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-386/12-3/RG,

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 sierpnia 2012 r., sygn. ILPP1/443-438/12-3/AWa,

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 sierpnia 2012 r., sygn. ILPP1/443-433/12-2/AI.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W przedmiotowej interpretacji organ podatkowy uznał stanowisko gminy za prawidłowe i stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpił od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Podstawa prawna: z art. 5 ust. 1 , art. 7 ust. 2 , art. 8 ust. 2 , art. 15 ust. 1 , 2 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.