Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY

March 31, 2014

OBOWIĄZEK PODATKOWY PRZY SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI NA RATY

0 1107

Gmina ma wystawić fakturę za sprzedaż nieruchomości. Jest to sprzedaż lokalu użytkowego dotychczasowemu dzierżawcy w trybie bezprzetargowym, na raty. Przed podpisaniem umowy nabywca wpłacił na konto gminy 50% wartości sprzedaży. Pozostałe 50% zostało rozłożone na 4 raty płatne do stycznia każdego roku, poczynając od roku 2015. I tu moje pytanie: czy powinna zostać wystawiona od razu faktura na całość sprzedaży, czy należy sugerować się datami wpłat i wtedy wystawiać faktury.

ODPOWIEDŹ

Od 1 stycznia 2014 roku podstawową zasadą jest, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi (art.19a ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług). Istotny jest zatem moment przekazania prawa do rozporządzania towarem jak właściciel lub moment wykonania usługi (a nie jak dotychczas – data wystawienia faktury). Podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego, dlatego tak ważne jest prawidłowe rozpoznanie tego momentu. Zasada ogólna, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi oznacza, iż podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Należy jednak pamiętać, że jeśli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty z pewnymi wyjątkami (art.19a ust.8 ustawy o VAT).

W ustawie o podatku od towarów i usług nie zawarto oddzielnych uregulowań dotyczących sprzedaży na raty. Oznacza to, że w tym przypadku zastosowanie powinny znaleźć ogólne zasady dotyczące ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego, zawarte w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Odnośnie wystawiania faktur od początku 2014 roku podstawową zasadą jest, że faktura musi być wystawiona:

  • nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, wykonano usługę lub otrzymano zaliczkę (art.106i ust.1 ustawy o VAT) i

  • nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy, wykonaniem usługi lub otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi zaliczki, z pewnymi wyjątkami (art.106i ust.7 ustawy o VAT).

Z pytania wynika, że Gmina ma wystawić fakturę za sprzedaż lokalu użytkowego dotychczasowemu dzierżawcy w trybie bezprzetargowym, na raty. Przed podpisaniem umowy nabywca wpłacił na konto gminy 50% wartości sprzedaży czyli wpłacił zaliczkę. Natomiast pozostałe 50% zostało rozłożone na 4 raty płatne do stycznia każdego roku, poczynając od roku 2015.

A zatem:

  1. Odnoście rozliczenia zaliczki – obowiązek podatkowy powstał z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty czyli w odniesieniu do 50% wartości lokalu. Fakturę na otrzymaną zaliczkę powinni Państwo wystawić nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymali Państwo tę zaliczkę;

  2. Odnośnie rozliczenia pozostałej kwoty – obowiązek podatkowy powstanie z chwilą dokonania dostawy lokalu użytkowego, czyli z chwilą podpisania umowy. W tej sytuacji fakturę należy wystawić na pozostałe 50% wartości lokalu nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonają Państwo dostawy lokalu i oczywiście nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem tej dostawy.

Agnieszka Falkowska

Starszy Komisarz Skarbowy