Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 5 kwietnia 2017 roku wydał orzeczenie dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego VAT w branży budowlanej, według przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 roku (sygn. akt I FSK 1482/15).

Spółka działająca w branży budowlanej i budowlano-montażowej świadczyła swoje usługi na podstawie zawartych umów i na podstawie ustalonych harmonogramów prac. Zazwyczaj wykonanie ostatniej czynności zapisanej w harmonogramie jest jednoznaczne z zakończeniem usługi, co potwierdzane jest protokołem odbioru. Zdarza się jednak, że data odbioru usługi nie jest tożsama z datą ostatniej czynności wykonanej przez Spółkę w związku z jej realizacją.

Spółka zadała pytanie w interpretacji indywidualnej czy w takim przypadku należy powiązać datę wykonania usługi z datą protokolarnego odbioru tych prac. Spółka uważa, że tak należy rozpoznawać obowiązek podatkowy, ponieważ odbiór prac jest poświadczeniem realizacji zleconej usługi oraz jej akceptacji bez zastrzeżeń.

Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem spółki wskazując, że decyduje faktyczne wykonanie usługi, a protokół zdawczo-odbiorczy jest bez znaczenia. Podobnie wypowiedział się WSA oraz NSA. Według sądów obu instancji, protokół zdawczo-odbiorczy nie jest równoznaczny z wykonaniem usługi, a jest jedynie potwierdzeniem jej wykonania, a dla momentu powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma faktyczny moment zakończenia prac.